Ondersteuning bij de Overgang met Vuurvrouw

Ontdek hoe CNV en Vuurvrouw werken aan een inclusieve werkplek voor vrouwen in de overgang

Het is menopauzedag. Een goede aanleiding om het laatste nieuws met je te delen over de activiteiten die we als CNV ondernemen om de werkomgeving menopauze-vriendelijker te maken.

Zo werken we plezierig samen met Vuurvrouw, platform voor iedereen die meer wil weten over de overgang. We bieden samen trainingen aan, waarin zowel de overgang áls de impact ervan op het werk aan de orde komen.

Kansen signaleren en samen ontwikkelen

Samen houden we ook alle nieuwe ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend in de gaten, en waar we kansen zien, springen we daar op in. En we ontwikkelen nu ook samen een nieuw trainingsaanbod!

Aandacht voor de overgang is cruciaal

Het is enorm belangrijk om aandacht voor dit thema te hebben. In de eerste plaats natuurlijk omdat je wilt dat mensen prettig kunnen werken – ook als fysieke klachten dit bemoeilijken. En omdat we in staat willen blijven om bij ernstige klachten, de oorzaken en gevolgen helder te zien. Wanneer de klachten van vrouwen niet goed worden begrepen, is de kans op verzuim groter – en hier loopt het belang van werkgevers parallel aan het belang van de medewerkers. Maar werkgevers kunnen aan andere knoppen draaien dan werknemers: ze kunnen meer mogelijk maken binnen de eigen organisatie.

Meer productiviteit met een menopauzebeleid

Daarom richten we de opleidingen ook op werkgevers en HR-medewerkers. Hen laten we zien dat er minstens 50% méér productiviteit en werkplezier voor het oprapen ligt met een doordacht overgangs- of menopauzebeleid.

Handreiking Open over de overgang

De overgang ligt voor veel vrouwen gevoelig. Erover praten met je leidinggevende is vaak extra beladen. Toch is het wel nodig. In dit document geven we tips. Aan vrouwen, hun werkgevers, en ondernemingsraden. Het document geeft inzicht in de problematiek en in de oorzaken, en biedt handvatten om er samen het beste van te maken.

Laat je emailadres achter en ontvang per direct onze tips voor werknemers en werkgevers.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en de overgang

Organisaties die hier een goed beleid op hebben ingezet, krijgen een MVO-keurmerk: Menopauze Vriendelijke Organisatie. Met een knipoog naar het andere MVO. Want eigenlijk – vinden wij – kun je niet maatschappelijk verantwoord ondernemen als je niet ook aandacht hebt voor de overgang.

Samen sterk in de cao-onderhandelingen

In collectieve arbeidsovereenkomsten krijgen CNV-onderhandelaars ondertussen ook steeds vaker de handen op elkaar voor dit onderwerp. Vuurvrouw werkt en ondersteunt organisaties bij het concreet maken van het overgangs-en menopauzebeleid. Er is nog genoeg te doen. Wij gaan ervoor!

Blijf op de hoogte: Schrijf je in voor de CNV Mens en Werk nieuwsbrief

CNV ondersteunt werkgevers en werknemers bij life events. Weten hoe? Abonneer je op de nieuwsbrief CNV Mens en Werk, boordevol inspiratie en informatie over diverse thema's zoals rouw, de overgang en financiële hulp.

Ja! Ik schrijf me in voor de nieuwsbrief Mens en Werk