Vrouw in kinderopvang speelt met kinderen aan tafel

Oproep CNV: compenseer ouders voor duurdere kinderopvang

Het kabinet moet komend jaar met extra compensatie komen voor ouders die gebruik maken van de kinderopvang. Dit stelt het CNV.

‘De kinderopvangkosten stijgen met 10%. Een forse rekening voor ouders. En dat in een tijd waarin de inflatie al torenhoog is. Wij vrezen dat veel ouders hierdoor minder uren gaan werken of soms zelf stoppen met werken omdat de opvangkosten niet meer op te brengen zijn. Onwenselijk in deze krappe arbeidsmarkt,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Het CNV pleit ervoor dat ouders alsnog een tegemoetkoming krijgen in de kosten voor de hogere kinderopvang. ‘Het kabinet wil dat iedereen meer uren werkt in deze krappe arbeidsmarkt. Daarvoor moeten zij dan wel de randvoorwaarden goed regelen. Betaalbare kinderopvang is daarvoor een basisvoorwaarde.’

Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat ouders geen volledige compensatie voor de hogere kinderopvangkosten krijgen omdat het ministerie de prijsstijging niet goed heeft ingeschat. Fortuin: ‘Buitengewoon spijtig. We zouden van het ministerie mogen verwachten dat zij deze prijsstijging konden inschatten in tijden van arbeidsmarkttekorten waarbij loonstijgingen – en dus hogere kosten voor kinderopvang – een logisch gevolg zijn. Een compensatie ligt daarom voor de hand.’