Dinsdagochtend, 10.00 uur: een oudere man duwt zijn partner in een rolstoel door de draaideuren van het stadhuis. ‘Heeft u een afspraak, meneer? Die moet u maken via de website.’ Dat lukt hem niet, daarom komt hij langs. Hij wil zijn rijbewijs verlengen en hij heeft hulp nodig bij de zorg voor zijn zieke vrouw. ‘Dan moet u twee afspraken maken, meneer. Allebei online. Als dat niet lukt, kunt u het contactformulier invullen. Nee... niet op papier. Online.’
Dit is dagelijkse koek. Niet omdat medewerkers niet willen helpen, maar door een wirwar van verschillende loketten, tegenstrijdige regels en bizarre voorwaarden. Het is de grootste ergernis van Marianne van den Anker, Ombudsman van Rotterdam. Zij is de strijd aangegaan met het systeemgeweld en de ‘lokettenjungle’. Ze vertelt: ‘De menselijke maat is zoek; er zijn zoveel regels en protocollen. Voor elke actie in je leven is er een ander formulier of loket, het merendeel digitaal.’
Bizarre regels
Dit systeem, zorgvuldig gecreëerd in twintig jaar tijd, is uitgegroeid tot een web van regels. Van den Anker: ‘Om hulp van de gemeente te krijgen moet je aan bepaalde regels voldoen of verschillende formulieren invullen. Dit is juist zo opgezet om nauwkeurige service te bieden en te zorgen dat het geld niet naar mensen gaat die er geen recht op hebben. Maar de regels werden steeds bizarder. Je moet bijvoorbeeld héél erg verslaafd zijn of een torenhoge schuld hebben. En als je daar niet aan voldoet, gaat de slagboom niet open. Maar als er eentje niet opengaat, dan blijft de rest ook dicht. Zo kom je dieper in de ellende.’
Simpeler maken
Een oplossing voor het systeemgeweld is geen rocket science: ‘Terug naar eenvoud met minder regels en protocollen. En waar één contactpersoon kijkt wat iemand nodig heeft', zegt Van den Anker. ‘Soms stappen medewerkers op eigen initiatief naar een ander loket of afdeling. Die initiatiefnemers moeten we onwijs belonen en er lering uit trekken: welke blokkades waren er en hoe kunnen we dit anders doen? Wie mag waar over beslissen? Laten we het menselijk contact weer herstellen. Gewoon weer binnenlopen zonder afspraak bijvoorbeeld. Of rechtstreekse nummers bellen. En dat je dan een écht mens kunt spreken.