Qbuzz: nieuwe bestuurder

Allereerst wil ik mijzelf graag voorstellen. Mijn naam is Lisa Kuiper en ik ben sinds 1 juni 2024 werkzaam als vakbondsbestuurder bij CNV. Sijtze de Bruine is met veel plezier jullie bestuurder bij Qbuzz GD geweest. Ik zal het stokje van hem overnemen. Voor de andere concessies komt er zo snel mogelijk duidelijkheid over de vervanging van Evert Jan van de Mheen. Samen met jullie ga ik er wat moois van maken.

Q3 landelijk kwartaaloverleg

Maandag 16 september 2024 hebben we het eerste landelijk kwartaaloverleg met Qbuzz gehad. Voor het overleg heb ik jullie om input gevraagd. Er stonden veel punten op de agenda. Hieronder lezen jullie welke punten zijn besproken. Mocht je een ingebracht agendapunt missen, laat mij dat dan gerust weten. De kans is groot dat dit op het volgende overleg zal worden besproken.

Communicatie rondom de RVU-acties van 11 september

Tijdens het overleg is uitgebreid gesproken over de communicatie rondom de RVU-acties van 11 september 2024. Het grootste punt van kritiek was de onduidelijkheid over de uitbetaling van de uitzendkrachten en de inzet van de VVO-ers. Vanuit Qbuzz is aangegeven dat dit een uitzonderlijke situatie was en dat zij in de toekomst duidelijkere afspraken moet maken bij het landelijk veiligheidsoverleg. Verder gaf Qbuzz aan dat vanuit de uitzendbureaus is gecommuniceerd met de uitzendkrachten over de uitbetaling. Aangezien dit veel onrust veroorzaakte, heeft Qbuzz besloten om uit coulance de eerste 2 uur van de dienst wel uit te betalen. Dit in tegenstelling tot het eerdere besluit om de uitzendkrachten pas te betalen vanaf het moment van starten dienst.

Er was voor 11 september ook onduidelijkheid over de inzet van de VVO-ers tijdens de staking. Ook dit vraagstuk leverde veel onrust op. Daarom is uiteindelijk besloten om de VVO-ers hun normale diensten te laten draaien in plaats van deze te verschuiven. Vanuit Qbuzz is aangegeven dat eventuele individuele vraagstukken met oproepkrachten via de leidinggevende mogen worden gemeld.

Functioneren management

Door FNV is het punt “functioneren management” ingebracht. Tijdens het overleg werd niet helemaal duidelijk of dit een landelijk of regionaal punt betrof. Uiteindelijk is besloten om dit punt op de regionale overleggen te bespreken. Mijn oproep aan jullie is dan ook: mochten jullie tegen problemen aanlopen die te maken hebben met het functioneren van de managementlaag, meld dit dan bij mij. Ik kan dan samen met jou bespreken of dit vanuit de vakbond kan worden aangekaart en zo ja, op welke manier. Tijdens dit punt werd aangekaart dat de tijdslijnen rondom de wijziging van de pakketten en de diensten niet wordt gehaald. Met als gevolg dat alles wordt opgeschoven, er te weinig tijd is om de juiste groepen om advies te vragen en dit voor een niet efficiënte inzet van de VC zorgt. De tijdslijnen rondom deze onderwerpen moeten strakker worden nageleefd. Qbuzz gaat bezig met meer afstemmen aan de voorkant zodat minder herstel bij de afstemming in de VC’s nodig is.

Het ruilen van diensten

Het ruilen van diensten van chauffeurs onderling wordt naar mening van de chauffeurs door personeelszaken onnodig moeilijk gemaakt. Dit komt, zo is de ervaring, door het principe dat men moet ruilen met gesloten beurzen. Het standpunt is dat dit beter kan en moet. Vooral als chauffeurs, op wie de Cao Multimodaal van toepassing is, diensten willen ruilen, worden veel problemen ervaren. Qbuzz gaat meer aandacht besteden aan de regels omtrent het ruilen van diensten.

De rijtijdverdeling

Vanuit de chauffeurs komt één duidelijke oproep naar voren: kijk kritisch naar de rijtijdverdeling. Dit is al jaren een doorn in het oog van vele chauffeurs. De manier waarop dit nu wordt vastgesteld, zou gebaseerd zijn op een schatting. Dit zorgt voor een rare verdeling en veel geschuif achteraf. De boodschap aan Qbuzz is dan ook: kijk kritisch naar de rijtijdverdeling. Qbuzz gaat dit onder de aandacht brengen bij de persoon die hiervoor verantwoordelijk is.

Het weigeren van het OSV-verlof

Het schijnt een trend te zijn dat de aangevraagde OSV-verloven makkelijk worden geweigerd. Er zijn zelfs geluiden dat op sommige concessies vooraf wordt aangegeven dat in bepaalde maanden de aangevraagde OSV-verloven standaard worden geweigerd. Dit vinden wij als vakbond een zorgwekkende trend. Het lijkt dat niet iedereen even goed op de hoogte is van regels van OSV-verlof. Qbuzz gaat de regels opnieuw onder de aandacht brengen, zodat onnodige discussies worden vermeden.

Het nakomen van artikel 36 Cao

Vanuit alle concessies komt naar voren dat Qbuzz artikel 36 uit de Cao niet juist zou naleven. De openstaande min-uren uit bijvoorbeeld Q1 worden niet na Q4 kwijtgescholden. Dit zou wel moeten. Vanuit Qbuzz wordt hier onderzoek naar gedaan.

Functie VVO binnen Qbuzz

Qbuzz heeft een adviesaanvraag neergelegd bij de COR over de inrichting van de operationele organisatie. Het idee is dat de werkzaamheden anders worden geclusterd. Dit betekent dat de functie van de VVO-er blijft bestaan, maar dat de functie een andere benaming krijgt. De werkzaamheden worden anders ingedeeld. De reden hiervan is dat op dit moment bij verschillende concessies een wildgroei een functies en werkzaamheden zijn. Dit willen zij terugbrengen. Qbuzz verwacht niet dat dit een taakverzwaring oplevert of een verandering in de schaal. Gebeurt dit wel? Dan zal Qbuzz plannen maken om dit op te pakken. Voor nu is het afwachten wat uit de adviesaanvraag komt.

De mogelijkheid om voldoende verlof op te nemen

De chauffeurs ervaren meer werkdruk, weinig ruimte om verlof op te nemen en hebben het gevoel dat hierdoor het ziekteverzuim ook erg hoog is. Qbuzz verwacht dat binnenkort bij iedere concessie meer ademruimte is. Bij Qbuzz GD is de verwachting dat halverwege oktober deze concessie op formatie zit. Voor DMG zal dit ook in oktober zijn. En voor Utrecht verwacht men halverwege november op formatie te zitten. Qua ziekteverzuim ziet Qbuzz een dalende trend sinds januari 2024.

Samenvattend is Qbuzz positief hierover en ziet licht aan het einde van de tunnel.

Situatie bij Ebusco

Het probleem is bekend en Qbuzz is bezig met mitigerende plannen om dit op te pakken. Er wordt dus gewerkt aan de situatie.

Overige punten

De volgende punten zijn (nog) niet aan de orde geweest:

  • Personeelstekort (ivm wegrijden van de diensten)
  • De toeslag van 170% voor een zesde dag werken. Als een VVO-er een openstaande dienst wegwerkt op de zesde dag, dan krijgt hij 135%. Waarom wordt dit onderscheid tussen rijdend en niet-rijdend personeel gemaakt?
  • Er zijn zorgen over de werkdruk. De diensten zijn dusdanig in elkaar gezet dat men het gevoel heeft dat er tijd te kort is. In het verleden werd aangegeven dat de werkdruk zou worden aangepakt. Maar men ervaart de werkdruk nog steeds als hoog. Dit zou ook doorwerken in de verzuimcijfers.
  • In hoeverre wordt rekening gehouden met een realistisch percentage ziekteverzuim bij de formatieberekening? In hoeverre worden de pluspakketten in de formatieberekening meegenomen?
  • Er zijn vragen over de elektrische bussen. Hoe verlopen de omlopen hiervan? Halverwege de dienst lopen ze leeg. Het zou een bekend probleem zijn. Wat is hiervan de stand van zaken?

Bovenstaande punten zullen bij het volgende kwartaaloverleg worden besproken. Dit overleg vindt (hoogstwaarschijnlijk) plaats op 13 januari 2025. 
Zoals (een deel van) jullie weten, is op 10 september 2024 een regionaal overleg geweest bij Qbuzz GD. Voor zover bekend, heeft Qbuzz nog geen regionaal overleg gepland bij concessies DMG en Utrecht. Dit wordt nagegaan en opgepakt.

En verder...

Mocht jij op dit moment vragen of opmerkingen hebben, neem dan gerust contact met mij op. Ik kom graag in contact met je.

Lisa Kuiper
Bestuurder CNV
M 06 4248 9210
l.kuiper@cnv.nl 

 

Heb je een vraag op opmerking aan de onderhandelaar?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error