Voor ruim 60% van de werkenden is de auto noodzakelijk om op het werk te komen, blijkt uit eerder CNV-onderzoek. Bijna 9 op de 10 werkenden legt toe op de reiskosten. Zij krijgen geen kostendekkende vergoeding van de werkgever.
Honderd euro extra per maand
‘Met dit plan leggen werkenden opnieuw weer flink bij om te kunnen werken. Dit kan wel oplopen tot 100 euro per maand extra. Dit plan moet daarom van tafel,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter. ‘We maken ons al ruimere tijd sterk voor een hogere reiskostenvergoeding aan de cao-tafels. Maar de rek is er op een gegeven moment wel uit, als het kabinet de brandstofprijzen steeds weer verhoogt. Daar valt niet tegenop te onderhandelen.’
Geen elektrische auto
Het CNV is voorstander van effectief klimaatbeleid. ‘Werkenden mogen hier echter niet de dupe van worden. Voor de overgrote meerderheid van werkend Nederland is een elektrische auto te duur. Zij zijn afhankelijk van een benzine- of dieselauto om op het werk te komen. Het aantrekkelijker maken van tweedehands elektrische auto’s is een eerste stap maar onvoldoende.'
Onbelaste vergoeding
Het CNV pleitte vorig jaar voor een hogere, onbelaste reiskostenvergoeding. Sinds dit jaar is de onbelaste reiskostenvergoeding naar 21 cent gestegen. Fortuin: ‘Deze hogere vergoeding wordt natuurlijk meteen tenietgedaan als het kabinet de benzine en diesel weer duurder maakt. Mocht het kabinet toch met hogere brandstofprijzen komen, dan is een adequate vergoeding voor werknemers zeer noodzakelijk.’