Reactie CNV op troonrede: ‘Zon gaat niet schijnen voor werkend Nederland’

De zon gaat nog niet schijnen voor werkend Nederland. De meeste inkomens gaan er nauwelijks op vooruit en betalen de prijs voor de kabinetsplannen. Dit stelt het CNV op basis van de troonrede.

‘De belasting op arbeid gaat een fractie omlaag. Dit is kruimelwerk en valt direct in het niet door andere lastenverhogingen. Denk aan de hogere zorgpremie en lagere huurtoeslag. De zon zou weer gaan schijnen met dit nieuwe kabinet, maar al met al is het voor miljoenen werkenden nog geen zomer,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

'Eén groep trekt flink aan het kortste eind: ambtenaren komen op de nullijn terecht. Zij gaan er financieel flink op achteruit de komende jaren.'

Bezuinigingen
76% van de CNV-leden vreest dat bezuinigingen van dit kabinet door werkenden moeten worden opgebracht, blijkt uit eerder CNV-onderzoek onder 2300 leden. Ruim driekwart is bang dat werkenden steeds meer belasting moeten betalen.

‘Deze vrees is natuurlijk niet ongegrond. Linksom of rechtsom komen alle lasten uiteindelijk bij werkenden terecht. We roepen het kabinet op om de financiële positie van werkenden te verbeteren door de belasting op arbeid substantieel te verlagen. Dit zorgt voor een boost voor de koopkracht en stimuleert de economie,’ stelt Fortuin.

Laag vertrouwen
Slechts 1 op de 5 CNV-leden heeft vertrouwen in het nieuwe kabinet. De helft verwacht van dit kabinet niet meer dan van het vorige kabinet. Fortuin: ‘Het kabinet-Schoof moet dus hard aan de bak. Het vertrouwen in de overheid is laag. We roepen het kabinet op om hard te werken aan het herstel van vertrouwen, waarbij een plus in de koopkracht flink kan helpen.’