Resultaat Pensioen Beroepsgoederenvervoer, Besloten Bus en Taxi

Met deze nieuwsbrief informeert CNV Vakmensen jou over de laatste stand van zaken met betrekking tot de uitwerking van de nieuwe Pensioenregeling Vervoer. Ook vraagt CNV Vakmensen jou om daarover je stem uit te brengen. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet om een stemming over de wetgeving (WTP). Deze is na behandeling in de Eerste Kamer afgerond. Het gaat hier over jouw Pensioenregeling Vervoer.

Dit is bestemd voor de werkende en gepensioneerde leden van CNV Vakmensen in Transport en Logistiek, Zorgvervoer en Taxi en Besloten bus.

Cao partijen, hierna sociale partners, zijn de afgelopen jaren met elkaar in gesprek geweest over de uitwerking van de nieuwe pensioenwet. Pensioenfonds Vervoer heeft de afgelopen jaren sociale partners van alle benodigde informatie en kennis voorzien. Dit alles heeft geleid tot een resultaat. Echter, jij als lid van CNV Vakmensen stemt daarover en bij meerderheid van stemmen vanuit betrokken werknemersorganisaties, spreken we pas van een akkoord.

Wat nu volgt is een toelichting op de mogelijk nieuwe regeling, de ledenraadpleging en de mogelijkheid tot het bijwonen van een online toelichting (webinar).

Belangrijkste wijzigingen in het nieuwe pensioenstelsel

CNV Vakmensen is voorstander van het nieuwe pensioenstelsel. Wil je meer weten over onze argumenten en een toelichting krijgen op het nieuwe stelsel. Kijk hier

Daar kun je de pensioenkrant downloaden en alle informatie tot je nemen.

Hoe zit de nieuwe pensioenregeling Vervoer er uit?

De huidige pensioenregeling Vervoer is gebaseerd 18 uitgangspunten, uitgangspunten die het fonds al meerdere jaren op verzoek van sociale partners toepast.

De huidige uitgangspunten | Pensioenfonds Vervoer (pfvervoer.nl)

Sociale partners hebben daarom in overleg gezocht naar een regeling die zo dicht mogelijk ligt bij de huidige 18 uitgangspunten en, voor zover mogelijk, gebruik maakt van de voordelen van het nieuwe pensioenstelsel. Het pensioenfonds heeft tijdens dat proces geholpen met het aanleveren van informatie en uitwerking.

De belangrijkste onderwerpen voor de nieuwe pensioenregeling Vervoer zijn:

  • De huidige 18 punten van sociale partners blijven zoals ze zijn
  • Een pensioenregeling op basis van de solidaire premieregeling, die zo dicht mogelijk aansluit bij de huidige regeling
  • Minimale en maximale bruto premie blijft 30% van de pensioengrondslag
  • 35% van het laatste pensioengevend loon als niveau voor het partnerpensioen bij overlijden vóór pensionering. Dat ligt in lijn en voor bepaalde groepen deelnemers iets boven de huidige regeling.
  • Cao-partijen verzoeken het Pensioenfonds Vervoer om in te varen. Dit betekent dat de opgebouwde pensioenaanspraken en -rechten binnen het fonds via een interne collectieve waardeoverdracht worden ingebracht in de nieuwe pensioenregeling zodat er één pensioenregeling blijft voor bestaande en nieuwe aanspraken.
  • Het instellen van een compensatiedepot, om eventuele achteruitgang in het pensioen door afschaffing van de doorsneesystematiek te compenseren. In beginsel wordt het compensatiedepot volledig vanuit het fondsvermogen gevuld. Als het fondsvermogen onvoldoende blijkt te zijn, dan verzoeken cao-partijen het pensioenfonds om het compensatiedepot voor een periode van 10 jaar (geheel of gedeeltelijk) te vullen vanuit de premie. Over 10 jaar gezien zou dit gemiddeld een premiepercentage van maximaal 1,45% van de pensioengrondslag zijn. Als een premiepercentage van 1,45% onverhoopt niet afdoende blijkt te zijn om het compensatiedepot te vullen dan wordt het bestuur van het Pensioenfonds Vervoer verzocht hierover in contact te treden met sociale partners.
  • Het instellen van een solidariteitsreserve zodat het korten van pensioenen, zoveel als mogelijk, wordt voorkomen. Ook bijna gepensioneerden worden vanuit de solidariteitsreserve beschermd. Het vullen gebeurt uit het fondsvermogen en niet uit de premie.
  • Het vullen van het compensatiedepot heeft voorrang op het vullen van de solidariteitsreserve

Sociale partners zijn van mening dat met de bovengenoemde invulling van een nieuwe pensioenregeling Vervoer, sprake is van een evenwichtige transitie van de huidige pensioenregeling naar de voorgenomen nieuwe pensioenregeling Vervoer.

Als bijlage bij deze mail vind je een 'Kijk en Vergelijk'. Daar zie je puntsgewijs de overeenkomsten of verschillen tussen de oude en de nieuwe regeling. CNV Vakmensen adviseert jou om hier goed naar te kijken.

Uitnodiging webinar

Bij deze nodigen wij jullie uit om het webinar bij te wonen op 22 juni om 19.30 uur. Deze aanmelding verloopt via het FNV. Alle sociale partners hebben voor deze eenduidige route gekozen, zodat we langs een weg aanmelden en uitnodigen. Dus je meldt aan via FNV en krijgt ook vanuit FNV de bevestiging.

Meld je aan voor het webinar

Hoorrecht

De wetgever heeft bepaald dat verenigingen van gepensioneerden en/of voormalige deelnemers die gebruik willen maken van het hoorrecht, daartoe in de gelegenheid moeten worden gesteld. Meer informatie over het hoorrecht tref je op de sites van deze sectoren.

Cao Beroepsgoederenvervoer | CNV Vakmensen
Cao Besloten Busvervoer | CNV Vakmensen
Cao Taxi | CNV Vakmensen

Raadpleging - stemming

CNV Vakmensen gaat er van uit dat hiermee voldoende duidelijk is gemaakt waar sociale partners voor staan waar het onderhandelingsresultaat voor staat. Hierbij dan ook de uitnodiging om je stem uit te brengen.

Klik hier om te stemmen

Krijg je deze nieuwsbrief per post ga dan naar www.cnvvakmensen.nl/cao. en vul jouw cao in. Dan kom je op de webiste van jouw sector en daar vind je deze nieuwsbrief met de stemming.

Stemmen kan tot en met 30 juni 2023 17.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Roel van Dijk - Beroepsgoederenvervoer
Fadua Toufik - Besloten Busvervoer
Rick Pelles - Taxi

 

Downloads

Heb je een vraag of opmerking?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error