Schiphol zet extra stappen: hoger uurloon, betere roosters en fatsoenlijke lounges

Het uurloon voor beveiligers op Schiphol gaat structureel met 2,50 euro omhoog. Er komen betere, meer voorspelbare roosters. En de pauzeruimtes krijgen een grondige facelift. Afgelopen dagen hebben de vakbonden hierover afspraken gemaakt met Schiphol. De luchthaven zet daarmee flinke stappen om de situatie voor beveiligers te verbeteren. Dat is goed nieuws. Tegelijkertijd realiseren we ons dat het nog een lange weg is voordat de situatie weer is genormaliseerd.
Eerder deze week maakten we de resultaten bekend van een enquête onder beveiligers. Daaruit blijkt dat de werkdruk nog steeds ongekend hoog is (8,4 op een schaal van 10). Die hoge werkdruk is niet zomaar opgelost. Schiphol hoopt dat het nieuwe pakket aan afspraken zal helpen om het werk op de luchthaven voor beveiligers aantrekkelijker te maken. Wat hebben we afgesproken?

Objecttoeslag: uurloon gaat met 2,50 euro omhoog

Het verdwijnen van de zomerbonus is volgens 59% van de beveiligers een belangrijke reden voor het personeelstekort (blijkt uit onze enquête). Daarvoor in de plaats komt nu vanaf 1 november een ‘objecttoeslag’ van 2,50 euro bruto per uur bovenop het uurloon. De arbeidsmarkttoeslag van 1,40 euro per gewerkt uur, zoals afgesproken in het Schipholakkoord van juni, blijft daarnaast bestaan. 

De objecttoeslag geldt voor alle beveiligers op Schiphol en Rotterdam The Hague Airport, zolang als de huidige tender loopt (tot december 2024). Vergeleken met de zomertoeslag heeft deze objecttoeslag als voordeel dat het onderdeel wordt van het loon. Hij telt dus ook mee in de toeslagen en geldt ook bij ziekte en verlof.

Extra toeslag voor vroege opkomst

Vanaf 1 november krijgen alle beveiligers die vóór 5.30 uur starten met hun dienst een extra toeslag van 35% over de uren die ze werken tot 6.00 uur. 

Betere roosters

Vanaf begin januari komen er eindelijk betere roosters, die meer voorspelbaar worden. Het aantal instapmomenten wordt drastisch teruggebracht, naar maximaal tien. We hopen dat dat gaat helpen. Maar dat is dus pas vanaf begin januari, het is nu nog wel even doorbijten.

Fatsoenlijke lounges

De lounges krijgen een grondige facelift. We krijgen daar al heel lang klachten over van jullie, die we telkens onder de aandacht brengen van Schiphol. Schiphol heeft beloofd dat de tien lounges in de terminal nu echt met spoed worden aangepakt en verbeterd. Eindelijk, maar beter laat dan nooit.

Met alleen extra geld zijn de problemen nog niet opgelost

Het is positief dat Schiphol deze extra stappen zet om het personeelstekort op te lossen. Tegelijkertijd moeten we niet naïef zijn. Met alleen wat extra geld is het probleem niet opgelost. We pleiten voor structurele verbeteringen op Schiphol, bijvoorbeeld als het gaat om de manier waarop de aanbesteding nu plaatsvindt. Er moet een eind komen aan de moordende concurrentie, over de ruggen van werknemers.

Oproep aan overheid om meer regie te nemen

We zien daarin ook een rol van de overheid, als aandeelhouder van Schiphol, om meer regie te nemen. Hierover hebben we vorige week een brief aan de Tweede Kamer gestuurd. Vandaag is er een Kamerdebat met de minister over de situatie op Schiphol. In de brief doet de bond een aantal concrete voorstellen:
  • Zorg voor een koerswijziging in het aanbestedingsbeleid door het socialer organiseren van arbeid. Besteed niet meer voornamelijk op prijs aan, maar juist op kwaliteit van werk en sociale criteria. Kijk ook serieus naar de optie van inbesteden. Zorg er in de nieuwe aanbestedingen in ieder geval voor dat uitbestede diensten niet in veel verschillende elkaar beconcurrerende bedrijven worden opgeknipt.
  • Dwing af dat er eindelijk voldoende in beveiligers wordt geïnvesteerd, niet alleen met bonussen, maar structureel. Stop met flex: zorg ervoor dat er normale vaste contracten zijn voor Schipholmedewerkers.
  • Zorg voor een gelijk speelveld in arbeidsvoorwaarden. De dispensatie van de ‘Cao Veiligheidsdomein’ door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid faciliteert concurrentie op arbeidsvoorwaarden.  
  • Zorg voor een betere handhaving van arbeids(omstandigheden)wetten op Schiphol. Het is onwenselijk dat de Nederlandse Arbeidsinspectie zo beperkt inspecteert.   

Vragen?

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van het nieuws van vandaag? Laat het me weten!

Erik Maas
Onderhandelaar CNV Vakmensen
M: 06 51 60 21 45
E: e.maas@cnvvakmensen.nl