Meldingen werkvloer Schiphol
CNV heeft een aantal belangrijke signalen van de werkvloer in de Schiphol beveiliging ontvangen in de afgelopen periode. Deze punten delen we dan ook graag met jullie om op korte termijn deze te kunnen bespreken in de Sociale Dialoogtafel met Schiphol en om te komen tot werkafspraken.Dit om het werk aantrekkelijker, veiliger en kwalitatief te beter te maken. Op dit moment is er nog een hoog verloop van werknemers in een aantal sectoren op Schiphol. Hiervoor hebben we nog diverse verbeteringen nodig.
Beveiligers gaven bij CNV de volgende ervaringen aan:
Arbeidsvoorwaardelijk:
- Bij het behalen van de benodigde certificaten, veiligheidscertificaten, WOW pas, screening, tijd schipholpas etc. geven beveiligers aan dit vaak buiten werktijd te moeten voldoen en hierdoor niet vergoed te krijgen.- Veel beveiligers hebben een parkeervergoeding nodig voor p30/ p40.
- Reisgelden zouden naar 23 cent per km moeten gaan.
- Het belang van een objecttoeslag werd vaak aangegeven als een benodigde volwaardige looncomponent en die zou moeten meegroeien naar rato met de collectieve loonontwikkeling.
Voor de nieuwe tender:
- Er is veel spanning op de werkvloer over de komende nieuwe tender.- De nieuwe tender zou een afspiegeling moeten zijn naar eigen keuze.
- Er zou een maximum moeten komen van 18 tijdvakken van 8 uur (een volwaardige werkdag). Nu komen 19 of 20 tijdvakken in sommige periodes ook voor bij sommige bedrijven.
- Het recht op een langere break en zeker geen verplaatsing in de break.
- Inbesteden i.p.v. alleen de aanbesteding ook als optie kunnen bespreken met Schiphol voor de nieuwe tender.
- Minimaal 2 volledige inzetbare vrouwen per opkomst en 2 volledig inzetbare mannen.
- Geen werknemers vanuit beveiligingsbedrijven aan het werk op Schiphol zonder een V, maar alleen beveiligers i.v.m. beveiligstaken en de veiligheid op Schiphol.
- Een betere werk- privé balans (1 op de 3 werknemers zoeken andere baan door gebrek hierin, zo geeft de werkvloer aan).
Arbeidsomstandigheden:
- Duidelijke richtlijnen hoe om te gaan met kerosine overlast binnen en warmte.- Betere beschikbare kleding voor de (warme) zomers en (koude) winters.
- Duidelijke richtlijnen over hoe om te gaan met kerosine benzine fijnstof overlast buiten, onveilig verkeer buiten, en warmte/hou buiten ( airconditioning warm / koude systemen )plus hulpmiddelen. - Bij kleding zou ook voor buiten nog een regenpakket ( broek + jas ) toevoegen, dat zit er officieel niet bij het kledingpakket.
- Veilig kunnen werken, dus geen obstakels op de lane/ werkplek. Dat de veiligheid en Arbo-regels beter nageleefd worden en desgewenst aangepast worden.
- Bij pilots: werknemers laten meedenken en wellicht mee besluiten, als het ware een commissie instellen. Zodat wat bedacht wordt ook werkbaar is voor de werkvloer.
- Dat de looptijden opnieuw bekeken zouden moeten worden, ook i.v.m. de nieuwe tender indeling.
- De sta-tijden zouden herzien moeten worden met max 2 uur voor alle posities.
Hoe nu verder?
De bovenstaande signalen zijn gedeeld met Schiphol en worden besproken met Schiphol. We houden jullie op de hoogte van de laatste stand van zaken wanneer deze - na overleg met Schiphol - tot concrete oplossingen/ afspraken komen.Meldingen
Heb jij nog andere meldingen van de werkvloer? Laat het dan gelijk aan vakbond CNV weten door te mailen naar: e.maas@cnv.nl.
Erik Maas
Onderhandelaar CNV
Tel. 06-51602145
e.maas@cnv.nl
Wil je reageren of heb je een vraag?
poll__results
Bedankt voor je stem!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief over werk en inkomen. Je ontvangt deze 1x per maand.