Stand van zaken pensioenoverleg TotalEnergies Keuze contract tot op heden nog niet gemaakt

Korte samenvatting nieuwe pensioenwetgeving en welke keuzes we collectief moeten maken.

Per 1 juli 2023 is de nieuwe pensioenwetgeving van kracht: de Wet Toekomst Pensioenen, oftewel de WTP. Afgelopen periode hebben jullie een enquête in kunnen vullen om je voorkeur aan te geven voor de wijzigingen voor de nieuwe pensioenregeling. Deze wijzigingen zijn nodig in het kader van de Wet Toekomst Pensioenen. Vakbonden FNV en CNV zitten samen met jullie werkgever en OR aan tafel om afspraken te maken over de nieuwe pensioenregeling. De afspraken die we moeten maken gaan dan over hoe de pensioenregeling eruit moet gaan zien, zoals welke contractvorm (solidair contract of een flexibel contract), invaren oude rechten in nieuwe regeling, stabiliteit in de uitkering en welke buffer is daarbij nodig en in welke vorm.

Contractvorm

Om te voldoen aan de voorwaarden van de WTP moeten er door sociale partners keuzes gemaakt worden voor de contractvorm. Over welke contractvorm, verschillen partijen van mening. Zo is er de mogelijkheid tussen een flexibel contract en een solidair contract. Onder aan deze nieuwsbrief kunnen jullie het verschil tussen de twee contracten lezen. Uit de enquête is naar voren gekomen dat een meerderheid de voorkeur heeft voor een Flexibele Premieregeling.

CNV en FNV hebben vanuit de beleidslijn de voorkeur voor het solidaire contract. Dit solidaire contract is er gekomen door de inzet van de vakbonden in het overleg over het nieuwe pensioenstelsel. Binnen het solidaire contract vormen alle deelnemers één geheel, terwijl bij het flexibele contract er een splitsing is tussen actieven/slapers enerzijds en gepensioneerden anderzijds.

In de enquête is ook heel duidelijk naar voren gekomen dat jullie een buffer willen voor tegenvallers in de pensioenuitkering. Door een buffer in het solidaire contract (solidariteitsreserve) zal de kans op verlaging van de pensioenuitkering zo klein mogelijk zijn waarbij toch uitzicht op verhoging blijft behouden. Bij een klap op de beurs kan de solidariteitsreserve worden ingezet om een pensioenverlaging in dat jaar te voorkomen. Het flexibele contract kent ook een buffer (risicodelingsreserve). Deze buffer is veel beperkter dan de solidariteitsreserve in het solidaire contract. De risicodelingsreserve mag alleen worden gevuld met premie en niet met een deel van het beleggingsrendement. Op pensioendatum kan een deel van het pensioenvermogen worden gebruikt om de risicodelingsreserve ‘in te kopen’. De risicodelingsreserve wordt daarom dus veel minder snel gevuld.

Op pensioendatum kan je kiezen voor een variabele of vaste uitkering. Wanneer het draagvlak minder wordt voor een variabele uitkering in een risicodelingsreserve dan begint zo’n reserve ook langzaam op te raken, wanneer veel deelnemers voor een vaste uitkering (bij een verzekeraar) kiezen. Het is ook niet duidelijk of STAP dit kan aanbieden of dat het naar een verzekeraar moet, waardoor de kosten per deelnemer ook oplopen.

Wat is nu de huidige stand van zaken?

Partijen hebben tot op heden nog geen contractsvorm gekozen. De vakbonden willen graag een doorkijk  in wat de keuze van contract voor het individu uiteindelijk in de portemonnee betekent. De vakbonden willen niet alleen de keuze baseren op uitgangspunten, maar ook op basis van rekenkundige berekeningen. Wij hebben TotalEnergies daarom opgeroepen om te wachten met berekeningen die de diepte in gaan voor de flexibele contractvorm.

Om duidelijkheid te krijgen welke contractvorm financieel het beste uitpakt voor jullie hebben wij daarom gevraagd om een doorrekening van een solidaire contractvorm naast de variant die de werkgever heeft aangegeven te zullen doorrekenen. En op basis daarvan een keuze te maken en dan vervolgens hierover verder te overleggen.

Jullie werkgever wil hier niet op wachten en wil op dit moment alleen de flexibele premieregeling plus verder verkennen en kijken op welke wijze de risicodelingsreserve ingericht kan worden. Dat is spijtig, want wij vinden dat zorgvuldigheid boven snelheid gaat en alle opties en berekeningen moeten nauwkeurig en zorgvuldig aan de hand van uitgangspunten die door alle partijen zijn overeengekomen, plaatsvinden.

Naast de contractkeuze is het van belang diverse andere keuzes (gekoppeld aan de contractvorm) te maken. De vakbonden hebben hiervoor diverse voorwaarden op tafel gelegd. Eén van die voorwaarden is een goed partnerpensioen en wezenpensioen. TotalEnergies heeft in een eerste reactie aan tafel aangegeven uit te zullen gaan van kostenneutraliteit ten opzichte van de oude regeling voor de werkgever. Dit vinden wij niet voldoende. Wij hebben daarom aangegeven een goed partner- en wezenpensioen van belang te vinden en hebben dit als voorwaarde gesteld.

Heb je vragen en/of opmerkingen, laat het mij weten.

Wij houden jullie uiteraard op de hoogte over de vorderingen in dit proces.

Mede namens de kaderleden,

Aron Foppen
Bestuurder CNV
M: 06 8191 9719
E: a.foppen@cnv.nl

Heb je een vraag of opmerking?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

Error