Stemmen over nieuwe pensioenregeling Imperial Brands Joure

Zoals bekend hebben CNV en FNV met Imperial Brands Joure een principe akkoord bereikt over de invulling van het nieuwe pensioenstelsel binnen PGB. Op 2 oktober hebben jullie hierover een voorlichting kunnen bijwonen.

Nieuwe pensioenwet

In de afgelopen jaren is besloten over te gaan naar een nieuw pensioenstelsel door de overheid. Dit was nodig omdat het oude stelsel niet meer voldeed en daarin beloftes leken te worden gedaan die niet waargemaakt konden worden. Daarom is men gaan studeren op een nieuw stelsel en zijn daar vorig jaar de laatste politieke besluiten over genomen. Maar nu moet gezorgd worden dat er goed en zorgvuldig wordt overgegaan van het oude naar het nieuwe pensioenstelsel in een Transitieplan. CNV en FNV zijn samen met jullie werkgever in gesprek geweest de afgelopen maanden en hebben dus een principe akkoord bereikt over het Transitieplan voor jullie pensioenfonds. Natuurlijk kunnen we hier pas definitief afspraken over maken als onze leden daarmee akkoord gaan. We leggen dit bereikte onderhandelingsresultaat daarom ter stemming voor aan jou als deelnemer in het pensioenfonds.

De nieuwe pensioenwet gaat niet meer uit van een toezegging op het moment dat je met pensioen gaat, maar van de premie en het rendement daarop, gedurende de periode waarin je opbouwt. De vakbonden hebben nu dusdanig afspraken gemaakt dat veel risico’s collectief worden opgevangen en de gelden in het nieuwe stelsel eerlijk worden verdeeld.

Wat zijn de belangrijkste afspraken?

• Er is gekozen voor het solidariteit stelsel. Dit stelsel geeft de meeste zekerheid voor een stabiel pensioen in de toekomst
  • Collectief ‘invaren’ (meenemen) van opgebouwde rechten.
  • Mocht je komen te overlijden tijdens dienstverband, dan ontvangen je nabestaanden een uitkering. Dit blijft zo in het nieuwe stelsel, met een nieuwe dekking. Zolang je in dienst bent, geldt deze dekking.
  • Compensatie voor groepen werknemers die door de overstap er anders op zouden achteruitgaan

Als je vóór 1 januari 2014 bij Imperial in dienst was, heb je nog pensioen opgebouwd in een pensioenregeling bij Nationale-Nederlanden. Dit opgebouwde pensioen wordt niet omgezet en blijft staan zoals je gewend bent.

Als bonden vinden wij dat er een goed resultaat ligt en zijn we blij dat we solidariteit hebben kunnen aanbrengen in de nieuwe regeling. Er is naar ons oordeel sprake van een evenwichtige regeling en overgang naar het nieuwe stelsel.

De beoogde ingangsdatum van de nieuwe regeling onder het nieuwe pensioenstelsel bij pensioenfonds PGB is 1 januari 2027.

Hoe stem je?

Het hele transitieplan heb ik als bijlagen bijgevoegd. Ook zie je daar de samenvatting staan die iedereen kreeg bij de bijeenkomsten. We leggen het onderhandelingsresultaat positief ter stemming aan je voor. Alleen leden kunnen een geldige stem uitbrengen.

KLIK HIER OM NAAR DE STEMMING TE GAAN

Ontvang je deze nieuwsbrief per post? Dan tref je de link aan in deze nieuwsbrief die op de cao-pagina komt te staan: Cao Imperial Tobacco Groep - Voeding | CNV

Je kunt je stem uitbrengen tot en met donderdag 17 oktober 2024. Stemmen die daarna binnenkomen, tellen niet mee in de uitslag.

Tristan Westra
Bestuurder CNV