- Vakbond CNV pleit voor een totaal andere benadering, waarbij Schiphol meer regie en verantwoordelijkheid neemt. Op termijn moet dit leiden tot één nieuw bedrijf, Schiphol Beveiliging, waarin alle beveiligers zijn ondergebracht. Schiphol en beveiligingsbedrijven werken hierin samen, bijvoorbeeld in de vorm van een joint-venture.
- Om dit plan te laten slagen, pleit CNV ervoor om de plannen voor de aanbesteding ‘on hold’ te zetten, de huidige contracten met de beveiligingsbedrijven voor een beperkte periode te verlengen (om de rust te bewaren) en intussen keihard te werken aan de oprichting van één nieuw beveiligingsbedrijf voor alle Schiphol-beveiligers.
Veel onrust onder beveiligers over nieuwe tender
Uit de vele gesprekken met beveiligers en ook uit de recente peiling onder 160 beveiligers blijkt dat er weinig vertrouwen is in een goede afloop van de nieuwe aanbesteding. Dat begrijpen we heel goed. De vorige tender op Schiphol liep uit op een complete chaos. Dat willen we niet nog een keer.We zijn als CNV - ook na vele gesprekken binnen CNV en met insiders uit de beveiligingswereld - tot de conclusie gekomen dat het totaal anders moet. Beveiliging is een kerntaak voor Schiphol, daar moet veel meer regie op komen, in het belang van iedereen. Het is eigenlijk van de zotte dat je zo'n belangrijke taak, met zoveel veiligheidsrisico's, uitbesteedt aan 5 verschillende bedrijven. Die elkaar kapot concurreren en (opnieuw) voor de laagste prijs gaan inschrijven. De bekende race naar de bodem. Hoe serieus neem je dan als Schiphol de beveiliging van een van belangrijkste plekken van ons land? En hoe serieus neem je de mensen die dit belangrijke werk doen?'
CNV wil geen tender-circus meer
In het Schiphol-akkoord hebben alle betrokken partijen juist de ambitie uitgesproken om meer aandacht te besteden aan kwaliteit en betere arbeidsomstandigheden. Vakbond CNV wil daarom op termijn af van het huidige tender-systeem. Dat tender-systeem pakt in de praktijk niet goed uit voor de beveiligers. Je loopt het risico opeens een andere werkgever te krijgen, met alle chaos en onrust die daarbij komt: andere regels, andere collega's, andere roosters.Ook organisatorisch is het tender-systeem kwetsbaar. Dat komt omdat 5 partijen hun ding doen en zich niet verantwoordelijk voelen voor het geheel. Als ze hun kleine marge kunnen pakken is het voor hen al goed. In 2022 ging dat uiteindelijk gigantisch fout, met lange wachtrijen en boze passagiers. Maar ook daarna is Schiphol nog vaak langs het randje gegaan vanwege te krappe bezetting. Het kan echt beter, als de beveiliging anders wordt georganiseerd en Schiphol en de beveiligingsbedrijven samen de verantwoordelijkheid gaan dragen.
Eén beveiligingsbedrijf voor alle beveiligers
Vakbond CNV pleit er daarom voor om de plannen voor de aanbesteding 'on hold' te zetten, de huidige contracten met de beveiligingsbedrijven nog voor een beperkte periode te verlengen en intussen keihard te werken aan de oprichting van één nieuw beveiligingsbedrijf (Schiphol Beveiliging) voor alle Schiphol-beveiligers. Schiphol en beveiligingsbedrijven dragen in dit nieuwe bedrijf, bijvoorbeeld in de vorm van een joint-venture, samen de verantwoordelijkheid voor de beveiliging.Het is een rigoureus andere werkwijze, die veel voordelen biedt:
- Schiphol krijgt meer regie op de personele bezetting en grip op de wachtrijen
- de beveiligingsbedrijven krijgen meer zekerheid dat ze voldoende winst kunnen maken
- de beveiligers krijgen meer zekerheid over hun arbeidsvoorwaarden, roosters en balans tussen werk en privé.
Starten met overzichtelijke proeftuinen
Het nieuwe bedrijf staat er niet van de ene op de andere dag. We stellen voor om te beginnen met een paar overzichtelijke proeftuinen en dat verder uit te bouwen naar uiteindelijk één bedrijf. Afgebakende beveiligingstaken lenen zich het beste voor zo'n proeftuin. We denken bijvoorbeeld aan de afdeling Schiphol Security Center, waar Securitas nu verantwoordelijk is voor de camerabewaking. Een ander geschikt onderdeel zou de afdeling Hold Bagage Security (controle van ruimbagage) kunnen zijn, waar G4S nu voor verantwoordelijk is.Wat vindt Schiphol hiervan?
We hopen natuurlijk dat Schiphol ons pleidooi serieus neemt. Schiphol zou er in ieder geval goed aan doen om goed te luisteren naar de zorgen van beveiligers. We zien bij Schiphol echt de ambitie om werknemers meer centraal te zetten en voor kwaliteit te gaan. Pak dan nu door, zeggen wij. Want Schiphol zal echt aan de bak moeten om een aantrekkelijke werkplek te blijven. De cijfers uit de recente CNV-peiling liegen er niet om:- Veel beveiligers hebben twijfels (40%) of zelfs totaal geen vertrouwen (13%) dat Schiphol de nieuwe aanbesteding goed aanpakt
- 80% van de beveiligers ziet verandering van werkgever niet zitten
- 30% van de beveiligers ervaart op dit moment geen goede balans tussen werk en privé
- 23% van de beveiligers weet niet of ze nog lang op Schiphol willen blijven werken
Vragen of opmerkingen?
We zijn natuurlijk benieuwd naar jouw mening. Laat vooral van je horen! Je kunt mij mailen of reageren via de cao-pagina.Erik Maas
Onderhandelaar CNV
M: 06 51 60 21 45
E: e.maas@cnv.nl