Update cao Contactcenters, nog geen loonsverhoging geboden

CNV Vakmensen en andere vakbonden hebben met werkgevers gesproken over de nieuwe cao. CNV Vakmensen heeft een voorstellenbrief gestuurd en werkgevers hebben ook een brief gestuurd. In deze nieuwsbrief staan de laatste ontwikkelingen en kun je in de bijlage de voorstellenbrieven vinden. Doe mee!

Cao

Vakbonden en werkgevers hebben gesprekken gevoerd over de nieuwe cao. CNV Vakmensen heeft aangedrongen om vroeg te gaan praten, helaas gaat het langzaam. Pas in september 2023 praten we weer verder. We hebben over loon (voor wie gelden de cao en functiewaarderingen), Arbo en imago gesproken. In de bijlage bij deze brief kun je de voorstellenbrieven vinden.

Loon

Werkgevers hebben geen loonbod gedaan, ze willen afwachten op het definitieve besluit van het Ministerie inzake het minimumloon. Wij hebben aangegeven dit niet te begrijpen. Het is duidelijk dat jullie boodschappen duurder worden en ook andere kosten stijgen. De inflatie was in mei 2023 6,1% en in juni 2023 5,7%, vorig jaar was de inflatie 10%. En vorig jaar heeft een deel van jullie een goede loonsverhoging gehad, maar ook velen kregen 7%, dat was niet genoeg om de inflatie te compenseren. Los daarvan is in de jaren ervoor ook niet de inflatie gecompenseerd. Vergeleken met andere sectoren loopt de cao Contactcenters gemiddeld achter. Daarom was het goed geweest als werkgevers hadden gezegd dat ze jullie zorgen snappen en een loonbod hadden gedaan.

Voor wie geldt de cao

Wij willen dat iedereen die voor een contactcenter werkt onder de cao valt en dus via de cao een loonsverhoging krijgt. Werkgevers willen dat niet. Zij willen alleen dat agents en eventueel de leidinggevende van de agents onder de cao vallen. Ben jij coach, traffic, marketing etc., dan moet je zelf met je werkgever uitonderhandelen hoeveel loonsverhoging je krijgt. Wij willen een cao voor iedereen en zetten in op 12% voor iedereen. Word daarom lid als je als supervisor of coach bij Traffic, Marketing of Financien werkt.

Functiewaardering

Wij horen van jullie vaak dat het functie indelen op een willekeurige manier gebeurt. Wij willen dat jullie functies op een objectieve en professionele manier worden gewaardeerd, zodat je beloond wordt voor het werk wat je doet. We willen dit met het oog op de toekomst voor alle functies. Werkgevers willen die niet. Die willen een eigen invulling geven in plaats van een professioneel functiewaarderingssysteem. Werkgevers willen ook nadenken over een toeslag voor extra taken. In september 2023 praten we met werkgevers verder hoe zij dit voor zich zien. Als dit een objectief en gevalideerd systeem oplevert, kan dat ook. Wij maken hier ons wel zorgen over, vooral als je in de toekomst meer functies moet waarderen. 

Imago

We willen in de cao afspraken maken hoe we het imago van jullie werk kunnen verbeteren. Wat is er nodig om jullie vak ook in de buitenwereld een goed imago te geven? In september 2023 praten we hierover met werkgevers. Heb jij ideeën, meld het dan.

Het worden lastige cao-onderhandelingen

Vooral de loonstijging van de werknemers die ruimer boven het minimumloon zitten, zal een lastige discussie worden. Ben jij senior agent, teamleider of ondersteunend, dan wordt het lastig om een goede loonsverhoging af te spreken. Daarvoor hebben we jullie hulp en steun nodig. Laat het weten aan jouw werkgever dat jij ook onder de cao moet vallen en dat jij ook meer loon nodig hebt om fatsoenlijk rond te komen. 

Maak jouw collega’s lid en laat hen ook mee beslissen!

Maak jouw collega’s nu lid van CNV Vakmensen zodat zij meteen inspraak hebben op de voorstellen en straks ook kunnen beslissen over het resultaat. Wat willen wij in onze cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. € 20,-! Maak ze nu lid voor maar € 20,23 voor de eerste 6 maanden* via: Maak jouw collega lid van CNV! (voor deze actie geldt wel dat je een jaar lid moet blijven).

Cao-traject online

Online kun jij jouw aanvullende ideeën plaatsen, stemmen op een idee van iemand anders, kun je al je vragen kwijt, het nieuws volgen over dit cao-traject en ook altijd reageren. Cao Callcenters | CNV Vakmensen Samen kunnen we het belang van een sterke vakbond benadrukken, met het einddoel om tot cao afspraken te komen die nodig zijn om jou baan leuker te maken, duurzamer en gebaseerd op onderwerpen die zich nu afspelen op de werkvloer.

Via onze Whatsapp-groep krijg je het laatste nieuws te horen. Meld je hier aan: https://chat.whatsapp.com/JW34xucCB4dIT5Cc3VV82k.

Roderik Mol
Bestuurder CNV Vakmensen
M 06-20 47 18 90
E  r.mol@cnvvakmensen.nl

Downloads

Heb je een vraag of opmerking voor de onderhandelaar?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error