Vakbonden bijgepraat over sluiting M2 bij O-I Maastricht

Op woensdag 2 oktober 2024 heeft het management van O-I de plannen gepresenteerd over de sluiting van M2. Het plan is om vanaf (eind) januari 2025, 4 van de 9 lijnen in Maastricht, definitief te stoppen die bij M2 horen. Dit met het gevolg dat 95 arbeidsplaatsen en later in het jaar nog eens 20 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Voor de meesten onder jullie kwam het nieuws niet onverwacht. Desondanks is dit een pijnlijke mededeling.

Vakbonden zijn geïnformeerd

Gisteren zijn wij als vakbonden geïnformeerd over de beoogde plannen tijdens een gepland overleg over pensioenen. Puur informatief. De vakbonden hebben nog geen formele melding van collectief ontslag gehad. Pas zodra de werkgever een melding heeft gemaakt bij het UWV, begint het proces. Een proces dat nog de nodige tijd zal vergen.

Verder verloop van het proces

De EOR is geïnformeerd over de beoogde plannen voor Europa. De COR wordt vandaag bijgepraat over de lokale ontwikkelingen en zal advies worden gevraagd over de nut en noodzaak van de voorgenomen reorganisatie. Als de COR van mening is dat de nut en noodzaak voor deze bezuiniging bestaat, gaan de vakbonden met werkgever om tafel om afspraken te maken over een Sociaal Plan. Wij blijven in contact met de leden van de EOR  en de COR, zodat wij als vakbonden ook overtuigd zijn van nut en noodzaak van de reorganisatie.

Afhankelijk van de bevindingen van de EOR en de COR, zullen wij als vakbonden dus af moeten wachten, voordat we met werkgevers om tafel kunnen gaan. Hoe lang het duurt voordat er antwoorden zijn op de vragen die er leven, kunnen wij niets zeggen.  Een ding staat wel vast: de vakbonden en medezeggenschap hebben aangegeven dat zorgvuldigheid en een optimaal resultaat voorop staan.

Vragen, opmerkingen, juridische ondersteuning

Wij kunnen ons voorstellen dat jullie met veel vragen zitten. Schroom niet om ze te stellen. Je kunt voor vragen terecht bij de bestuurders Leon van der Elsen en Ruud Hövelings.

Mocht het zover komen dat je boventallig wordt verklaard, neem dan contact op met CNV Info voor juridische vraagstukken. Te zijner tijd ontvangen jullie hiervoor de contactgegevens.

Wij wensen jullie veel sterkte en wijsheid toe in de turbulente en onzekere tijden die eraan zullen komen.

Leon van der Elsen
Bestuurder CNV
M: 06-81 41 91 58
E: l.vanderelsen@cnv.nl

Ruud Hövelings
Bestuurder CNV
M: 06-81 88 45 56
E: r.hovelings@cnv.nl

Heb je een vraag of opmerking?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

Error