De afgelopen maanden hebben Schiphol en de vakbonden (CNV Vakmensen en FNV) intensieve gesprekken gevoerd over een mogelijke verlenging van het sociaal akkoord. Dat akkoord (van 1 juni 2022) was historisch en verbeterde de situatie voor grote groepen werknemers op Schiphol: beveiligers, schoonmakers, begeleiders van passagiers en buschauffeurs. Het akkoord liep op 1 september af, waarmee onder meer de arbeidsmarkttoeslag op losse schroeven kwam te staan. ‘Het nu bereikte akkoord biedt de werknemers weer voor een langere periode perspectief’, constateert Maas.
Arbeidsmarkttoeslag blijft nog ruim een jaar bestaan
De arbeidsmarkttoeslag van 1,40 euro bruto per gewerkt uur blijft nog tot 1 september 2024 op het huidige niveau, wordt daarna afgebouwd en stopt per 1 januari 2025, zegt Maas. ‘De komende periode gaan we gebruiken om de toeslag onder te brengen in de verschillende cao’s, zoals in de schoonmaak en de beveiliging. Wat ons betreft is de Schipholtoeslag een blijvertje, ook om meer personeel naar Schiphol te trekken en daarmee ook de werkdruk verder omlaag te krijgen.’
Meer vast personeel en meer vrouwelijke beveiligers
Bij de beveiliging wordt ingezet op zoveel mogelijk vast personeel. Bij de werving wordt de focus gelegd op het in dienst nemen van meer vrouwelijke beveiligers, waar momenteel nog een tekort aan is.
Betere roosters, recht op onbereikbaarheid
In het akkoord staan ook afspraken om de arbeidsomstandigheden op Schiphol verder te verbeteren. Maas: ‘Dat gaat over concrete zaken als rustruimtes en sanitair. Maar ook over betere roosters en meer autonomie en zeggenschap daarover, met meer aandacht voor een goede balans tussen werk en privé.’
Werknemers krijgen ook een recht op onbereikbaarheid buiten werktijd. ‘Die afspraak gaat werknemers echt helpen’, verwacht Maas. ‘Vanwege het personeelstekort krijgen zij nogal eens buiten werktijd appjes en oproepen om te komen werken. Ze voelen daardoor extra druk, terwijl ze al zo’n onregelmatig leven hebben. Dat is niet goed, vrije tijd moet ook echt vrije tijd zijn. Het is mooi dat er nu een recht op onbereikbaarheid komt.’
Woon-werkverkeer mag geen geld kosten
In het akkoord is ook vastgelegd dat woon-werkverkeer geen geld mag kosten. Maas: ‘Dat betekent concreet dat werknemers, naast een reiskostenvergoeding, ook kunnen rekenen op een vergoeding voor de parkeerkosten als ze met eigen vervoer komen. Dat scheelt ruim 40 euro per maand.’
Stagevergoeding van minimaal 350 euro
Een nieuwe afspraak in het akkoord betreft de stagevergoeding. Alle stagiairs op Schiphol kunnen rekenen op een minimale vergoeding van 350 euro bruto per maand (op basis van een fulltime werkweek). De afspraak geldt voor alle groepen studenten: mbo, hbo en wo. Maas: ‘CNV Jongeren, Probeer de Bond en het Interstedelijk Studenten Overleg voeren al een tijdlang campagne voor een verplichte stagevergoeding. Momenteel loopt er een petitie die al ruim 8.400 keer is ondertekend. Deze afspraak met Schiphol is een signaal naar andere werkgevers: regel dit nou gewoon voor stagiairs, in plaats van ze af te schepen met een cadeaubon of zelfs met helemaal niks.’
CNV Vakmensen legt akkoord positief voor
CNV Vakmensen legt het verlengde Schiphol-akkoord komende weken positief voor aan de leden.