Er worden veel oorzaken genoemd voor de problemen in de publieke sector, zoals bezuinigingen door de overheid, te lage lonen, te gering carrièreperspectief, doorgeslagen marktwerking, vergrijzing. Welke is doorslaggevend?
Putters: ‘Voorop gesteld, ruim 80 procent van de mensen in de publieke sector is tevreden met zijn of haar werk.’
‘Maar er zijn ook zorgelijke punten. In een aantal publieke sectoren, zoals onderwijs, zorg en kinderopvang is het gevoel van autonomie en beheersing van de werkdruk relatief laag. Het ziekteverzuim daarentegen is verhoudingsgewijs hoog. Dat is verontrustend door de enorme vergrijzing die nog decennialang gaat zorgen voor een krappe arbeidsmarkt. We zullen hetzelfde werk moeten doen met steeds minder mensen.’
Werkdruk, uitval en vertrek
Putters: ‘De reflex in de publieke sectoren is dat zwaar geleund wordt op de intrinsieke motivatie van medewerkers om telkens een stapje extra te zetten om alle gaten dicht te lopen. Mensen doen dat ook, ze zijn gedreven.’
‘Maar we zien op een aantal plekken nu wel een ongezonde spiraal ontstaan van werkdruk, uitval en vertrek, en nog meer werkdruk voor wie overblijft. Dat is geen houdbare strategie. Daarbij is de overheid niet altijd een betrouwbare partner geweest door steeds wisselende en aanvullende eisen te stellen aan publieke organisaties.’
Regeldruk
Fey: ‘Het is mooi en tegelijk wonderlijk hoe goed alles toch blijft functioneren. Dat komt door de enorme betrokkenheid en het vakmanschap van mensen die werken voor de publieke zaak. Daar staan ze ook voor. Het gaat mis als ze zich belemmerd voelen omdat politiek en overheid meer vragen dan budgettair mogelijk is.
Denk aan de decentralisatie in de jeugdzorg een aantal jaren geleden. Toen wel de taken werden overgeheveld naar gemeenten, maar niet de financiële middelen. En vergeet de regeldruk niet. Wat ooit goedbedoeld was om risico’s te verminderen, groeide uit tot een systeem waarbij alles tot op de komma moest worden vastgelegd.’
Vele interimmers
Fey: ‘Terecht wijst Kim op de gevolgen van de enorme vergrijzing. De expertise die verdwijnt in het onderwijs, de zorg en bij overheid. Er staan niet genoeg jongeren klaar om hun taken over te nemen. Maar ik wil toch ook wijzen op de vele interimmers die worden ingehuurd. Som wel tot 20 procent van het personeelsbestand. Terecht bij ziekte, maar het is nu een veel te dure manier om aan nieuwe mensen te komen. Die voortdurende wisseling is niet goed voor de continuïteit en de kwaliteit van de publieke sector.
Putters: ‘In ons recente advies Waardevol Werk geven we aan dat het anders moet. Namelijk door goed werkgeverschap: het verhogen van onbenut potentieel, werk veel beter plooien rond de schaarse menskracht en veel scherper kijken hoe uitvoerbaar en arbeidsintensief ons beleid eigenlijk is. We moeten eerlijk tegen elkaar zijn dat niet alles kan. Je kunt via arbeidsmarktbeleid van alles doen om krapte te verminderen, maar niet oplossen.’
Oplopende vraag naar arbeid
Vrijwel alle publieke sectoren kampen met grote personeelstekorten. Is daar een duidelijke reden voor aan te wijzen? De bevolking groeit zelfs.
Putters: ‘De krapte is economisch en de hoofdreden is vergrijzing. De groei van het aanbod van personeel stagneert, en dat blijft nog wel zo tot 2040.’
‘Tegelijk zien we dat die vraag naar arbeid juist zal oplopen. Door de groei van de bevolking en de vergrijzing neemt de druk op publieke voorzieningen toe. Gepensioneerden gaan meer uitgeven, maar hebben uiteindelijk vaak ook meer zorg nodig.’
Fey: ‘Ja, de bevolking groeit mede door de instroom van vluchtelingen. Alleen zijn die door problemen met de taal en een vaak niet aansluitende opleiding niet zomaar een op een inzetbaar. Mensen leren dat uiteindelijk wel, maar daar gaat kostbare tijd overheen.’