Kassaloze supermarkt
Het werken zelf verandert sowieso ontzettend. Zoals zogeheten zombiebanen, banen die sowieso schijnen te verdwijnen bijvoorbeeld van verkoopmedewerkers, vakkenvullers, horecamedewerkers en receptionisten. Je ziet het al langzaam gebeuren op het terras waar je met een QR-code bestelt, de zelfscan-kassa’s bij de super en kruidenier, of de supermarkt die helemaal geen kassa heeft maar camera’s (zonder gezichtsherkenning) en sensoren. Sommige banen zullen altijd blijven, andere veranderen en een deel zal verdwijnen. Zo krijg ik net een mail met de uitslag van mijn e-consult bij de huisarts en kan ik mij geen voorstelling maken van de kassaloze supermarkt, terwijl die maar 14 minuten fietsen van mijn huis is.
Machteld Greiner is afdelingsmanager Techniek op het ROC van Amsterdam. Volgens haar mogen we sowieso het beeld van onze toekomst gaan bijstellen. ‘We moeten heel anders gaan kijken naar onderwijsgevend personeel. Waar je vroeger zocht naar een vakidioot of vakmanschap, zoeken we nu naar iemand die kan zorgen voor ‘vakmensschap’. De nadruk ligt dan op coachend helpen, persoonlijke en professionele groei. Want in onze toekomst is geen sprake meer van baanzekerheid of een gevormde baan.’
Om- en bijscholing
Volgens de mbo-docent is de huidige markt overspannen. ‘Niet alleen met betrekking tot personeel, en even geleden corona, maar ook allerlei andere zaken zoals klimaatverandering en het stikstofprobleem zorgen voor behoorlijke ingrijpende veranderingen. Zoals het vak van boer, dat nu niet meer uitgeoefend kan worden zoals dat jaren geleden wel kon. En zo bestaat geen enkele baan meer voor 40 jaar, of zelfs 10 jaar. De werknemer van de toekomst moet niet worden opgeleid voor een vak, maar tot een mens die zich kan verhouden tot werk.’
‘We hebben de neiging de opleidingen aan te passen, bijvoorbeeld de nieuwste programmeertaal opnemen in het curriculum, maar we kunnen beter focussen op de vorming tot iemand die daarmee om kan gaan. Om- en bijscholing gaat een veel belangrijkere rol spelen dan je primaire eerste opleiding. Onze cultuur is niet ingesteld op voortdurend blijven leren. We denken dat we op een bepaald punt “eindelijk klaar zijn met school”, maar met de realiteit van de huidige maatschappij en de toekomst is het onvermijdelijk dat er geschoold blijft worden en dat vergt een veranderde mind-set van de jeugd en de arbeidsmarkt.’
Robotkarretjes
Natuurlijk zijn er ambachten en beroepen die basisvaardigheden vergen. Dat zal altijd bestaan en die basis moet natuurlijk wel overgebracht worden, vindt Greiner. ‘Het is handig dat een technicus weet wat de plus- en minkant van een batterij is en ook in de zorg kan niet alles worden geautomatiseerd. Aan die banen is overigens altijd al een schrijnend tekort. Maar ook in die sectoren wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe werkwijzen: robotkarretjes die het eten rondbrengen, automatisch prikken geven, robotische operaties en heel veel labwerk is al geautomatiseerd. Er verandert langzaam ontzettend veel en corona heeft ons onder andere in het onderwijs laten zien hoe dat wél mogelijk is, dat ons industriële model niet het enig beschikbare model is.’