Heleen van den Boom (48)
leerkracht groep 3, 3e van der Huchtschool, algemeen bijzonder onderwijs, Soest
‘Ik gun onze aanpak aan alle scholen’
‘‘Wij hebben bij ons op school best wel veel hulpkrachten. Geen onderwijs- of klassenassistenten, maar leraren die ons ondersteunen met leerlingen die meer begeleiding nodig hebben. Ze gaan met kleine groepjes aan de slag voor extra reken- of taalles, leggen dingen nog eens opnieuw uit of nemen kinderen met andere onderwijsbehoeften op sociaal-emotioneel vlak af en toe even apart. Denk bijvoorbeeld aan autisme en grote prikkelgevoeligheid. Daardoor kunnen leerlingen toch in het reguliere onderwijs blijven. Ik gun onze aanpak, dat je zoveel ondersteuning hebt dat je kinderen veel meer persoonlijke aandacht kunt geven, aan alle scholen. Dit lijkt een beetje op het Noorse model, waar er vaak een tweede leerkracht op een groep staat.
Maar ook in een ideale werksituatie zijn er nog verbeterpunten. ’Veel schoolgebouwen, zoals de onze, zijn verouderd en niet meer passend in hoe we zaken nu aanpakken. Er zijn veel te weinig plekken om even met een leerling of groepjes leerlingen apart te zitten. Dromen genoeg.’