Wat we zien en horen
Gelijke kansen in het onderwijs. Voor iedereen. Uit onderzoek van CNV Onderwijs blijkt keer op keer dat leraren, onderwijsondersteuners en schoolleiders het belangrijk vinden dat iedereen dezelfde kansen krijgt in de klas en op school. Daarvoor is maatwerk, ruimte en tijd nodig.
Juist daar wringt de schoen. Het onderwijs heeft te maken met volle klassen, te weinig personeel, (te) weinig extra handen in de klas en veel administratief werk. Hierdoor krijgt niet iedere leerling of student altijd de aandacht die hij of zij verdient. Dit zorgt voor ongelijkheid: kinderen van ouders met een hoger inkomen kunnen vaak gebruik maken van huiswerkbegeleiding of examentrainingen. Kinderen van ouders met een lager inkomen kunnen dit vaak niet.
‘Sporten of een museumbezoek is voor veel van onze leerlingen niet vanzelfsprekend. Onderwijs geven is meer dan rekenen, taal en begrijpend lezen. Je moet ook buiten de lijntjes durven te kleuren en nieuwe verbindingen zoeken, om leerlingen een stevige basis mee te geven.’
Marijke van Amersfoort, schoolleider PO
Waar we ons hard voor maken
Hoe we dit willen bereiken? Namens onze leden gaan we regelmatig in gesprek met het Ministerie van Onderwijs, de Onderwijsinspectie, werkgevers en andere bonden. Om op de juiste momenten op de juiste plek aan tafel te zitten. Zodat we iets kunnen doen aan het systeem, en leraren daadwerkelijk de tijd krijgen voor elke leerling. Zodat we passend onderwijs ook echt passend kunnen maken.
Daarnaast vinden we het belangrijk dat onderwijsteams meer geld krijgen en zelf kunnen beslissen hoe ze het budget besteden. De leraar en het onderwijsteam staan daarbij aan het roer. Zij zien wat nodig is.
Ook stonden we bijvoorbeeld aan de wieg van de zomerscholen, die toegankelijk zijn voor elke leerling van het voortgezet onderwijs.