Woestenberg: 'Al sinds 2010 zien we de basisvaardigheden achteruitgaan en constateert de inspectie dat daar de focus op moet komen. Maar tegelijkertijd heeft het onderwijs er veel taken bijgekregen om maatschappelijke problemen op te lossen. Er liggen daarnaast vele onderwijskundige uitdagingen. Zorg eerst dat leraren weer les kunnen geven en schiet daarbij niet met hagel. Als aan die randvoorwaarde is voldaan, heeft professionalisering een veel grotere impact. En zorg voor een goed salaris, zodat het vak weer aantrekkelijker wordt.'
Peilonderzoek
CNV Onderwijs vindt het een gemiste kans dat de Onderwijsinspectie in deze coronajaren in de Staat van het Onderwijs vasthoudt aan de al jarenlang beproefde rapportageopzet. Woestenberg: 'Wacht niet tot de Staat van het Onderwijs van 2023, om te onderzoeken wat de prestaties zijn van de eerstejaars studenten. Het onderwijs weet nu hoeveel leerlingen in het hoger onderwijs terecht zijn gekomen die zonder duimregeling gezakt zouden zijn. Maar we missen inzicht in hun prestaties nu zij eerstejaars student zijn. De focus in het onderwijs zou veel meer moeten liggen op de gehele onderwijsloopbaan van de leerling, in plaats van op de manier waarop we het onderwijs in Nederland hebben georganiseerd. Het zou goed zijn als funderend en vervolgonderwijs samenwerken om de onderwijskwaliteit te verbeteren.' CNV Onderwijs ziet graag dat de inspectie hier nog dit jaar een breder peilonderzoek voor uit zet.