Laat het onderwijs aan de professionals over
Met de overvloed aan opinies moeten we volgens Woestenberg dan ook niet verbaasd zijn dat de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs achteruitgaat. Andere oorzaken liggen bij de uitstroom van ervaring door verloop in het lerarenbestand, het lerarentekort met als gevolg te veel uitval, waardoor leerlingen niet op kwaliteit komen dat in de leerperiode gewenst is. Allerlei tijdelijke oplossingen helpen hier niet bij om structureel de kwaliteit te versterken.
'En dan denk ik, het gebeurt gewoon weer! NPO-gelden, Samenwerkingsverbandgelden, Meer- en Volurenbonusgelden, achterstandsgelden. Allemaal tijdelijke potjes, waarbij tussentijds de looptijd ook nog eens wijzigt. We kijken ernaar en we laten het gewoon weer gebeuren. De politiek maakt zich op allerlei details druk over wat er in de klas gebeurt maar laat zet de continuïteit onder druk daarmee. Laat het onderwijs aan de professionals over. Als je de hen daarin niet vertrouwt, dan zegt dat iets over hoe je tegen de mensen in het veld aankijkt.'
In een hoogopgeleide samenleving, waarin onderwijs sterk verweven is met context en cultuur en waar onderwijs echt als een professioneel vak wordt beschouwd, zouden we volgens haar moeten streven naar bewuste keuzes gebaseerd op professionele inzichten.