Brillenbus voor gelijke kansen

Met toegeknepen ogen naar het schoolbord turen of struikelen op het schoolplein: sommige kinderen hebben een bril nodig, terwijl hun ouders het niet kunnen betalen of het probleem niet herkennen. Dat willen Erik van Halewijn (27) en Khaled Tamimy (27) veranderen met De Brillenbus.

‘Ze keek me aan met mijn bril op en zei: ik zie het nu veel beter!’ Dat moment bevestigde wat Erik van Halewijn al vermoedde. Als begeleider van een naschools programma op een basisschool in Den Haag viel het hem op dat sommige kinderen moeite hadden met meedoen tijdens de les. ‘Ze staarden gespannen naar het bord en konden niet lezen wat er stond’, vertelt hij. ‘Om te testen of slecht zicht de oorzaak was, leende ik daarom mijn bril - met sterkte min vier - uit aan een leerling.’

Verstrekkende gevolgen

Deze ervaring op de Haagse school zette hem aan het denken: hoeveel kinderen kampen onopgemerkt met oogproblemen? Na wat onderzoek ontdekte Van Halewijn dat basisschoolkinderen geen structurele oogcontroles krijgen. ‘We hebben bijvoorbeeld de Poetsbus voor het gebit, maar voor ogen is er niets.’ Dit terwijl slecht zicht verstrekkende gevolgen heeft, zowel op school als daarbuiten. Het zorgt niet alleen voor problemen met lezen, maar ook met schrijven en het begrijpen van lesstof. Van Halewijn: ‘Dit kan leiden tot leerachterstanden en versterkt de kansenongelijkheid.’ Daarnaast veroorzaakt het fysieke klachten, zoals hoofdpijn en duizeligheid, en kunnen er sociaal-emotionele problemen ontstaan, zegt hij. ‘Het tast het zelfvertrouwen aan en het plezier in activiteiten. Denk aan spelen op het schoolplein of de gymles; dat is minder leuk als je alles vaag ziet. Het maakt je wereld letterlijk kleiner.’

Oogzorg

Van Halewijn en Tamimy, samen al langer actief in projecten tegen kansenongelijkheid, besloten in actie te komen. Volgens Tamimy zijn er verschillende redenen waarom kinderen niet de juiste oogzorg krijgen. ‘Een bril wordt vaak niet vergoed, waardoor gezinnen het niet kunnen betalen. De aanschaf loopt al snel in de honderden euro’s.’ Bovendien merken ouders soms niet dat hun kind slecht ziet of dat de oogsterkte is veranderd. ‘En sommigen weten simpelweg niet waar ze terechtkunnen, bijvoorbeeld door een taalbarrière.’

Ouders

De Brillenbus is de oplossing die Van Halewijn en Tamimy bedachten. ‘We hebben nog geen echte bus, maar daar werken we aan.’ De eerste pilot vond plaats in Heerhugowaard, waar ze samen met opticien Dylan van Ewijck (33) drie scholen bezochten om de ogen van kinderen in groep 3 en 4 te controleren. Van Ewijck legt uit: ‘Eerst doe ik een basis oogtest. Als blijkt dat verder onderzoek nodig is, komen we op een andere dag terug met een orthopist.’ De kinderen kunnen daarna direct een montuur uitzoeken, uiteraard in overleg met de ouders. ‘We hebben voor dit project subsidie weten te regelen, samen met het schoolbestuur’, voegt Van Halewijn toe.

Eén kind droeg een bril die met plakband aan elkaar hing en niet de juiste sterkte had

Eik van Halewijn, mede-oprichter van de Brillenbus

Veelzeggende resultaten

De eerste testresultaten zijn veelzeggend. Van de zeventig kinderen die gescreend zijn, hadden er 32 (45 procent) vervolgonderzoek nodig. Van Ewijck: ‘Meer dan de helft van hen bleek uiteindelijk een bril nodig te hebben, en een kwart zat op het randje. Zij moeten over zes maanden opnieuw gecontroleerd worden.’

Oogartsen waarschuwen al langer voor toenemende oogproblemen bij kinderen door overmatig schermgebruik en te weinig daglicht, omdat ze nog nauwelijks buitenspelen. Maar de ernst van de problemen tijdens de pilot verraste Van Ewijck niettemin. ‘Ik schrok van wat we aantroffen.’

Schrijnend

De schoolbezoeken brachten schrijnende situaties aan het licht. ‘Eén kind droeg een oude leenbril van school, die met plakband aan elkaar hing en niet de juiste sterkte had’, vertelt Van Halewijn. ‘Dat brak mijn hart.’ Een andere leerling bleek nog maar dertig tot veertig procent zicht te hebben, zonder dat het was opgemerkt. ‘Het meisje had allerlei klachten waar niemand echt de vinger op kreeg, maar die achteraf met het slechte zicht te maken hadden’, zegt Tamimy. Deze voorbeelden maken duidelijk hoe belangrijk het is om oogzorg voor kinderen tijdig te herkennen.

Verhelderend

Scholen reageren enthousiast op de Brillenbus. ‘Schoolleiders worden vaak overspoeld met initiatieven, maar dit project wordt echt omarmd, ook door leraren. Zij ervaren dagelijks de gevolgen van kansenongelijkheid’, stelt Tamimy. ‘De uitslagen zijn ook verhelderend, omdat het soms verklaart waarom de prestaties van kinderen achterblijven.’ De mannen beseffen tegelijkertijd dat de werkdruk van leraren hoog is. Van Halewijn: ‘Daarom hebben we het proces zo ingericht dat het hen nauwelijks extra werk kost.’

Structurele oplossingen

Van Halewijn en Tamimy combineren het werk voor de Brillenbus met hun reguliere banen. Komende periode bezoeken ze scholen in Amsterdam voor een nieuwe pilot. Tamimy: ‘Ons doel is om oogzorg voor kinderen structureel op de kaart te zetten. We hopen dan ook dat het project op grotere schaal wordt opgepakt en dat partijen, zoals gemeenten of zorgverzekeraars zich ermee gaan bemoeien. Maar tot die tijd blijven wij ons ervoor inspannen. Geen enkel kind mag worden beperkt door slecht zicht.’

(foto: Martin Mooij)

Meer weten over de Brillenbus? Zie oogvooronderwijs.nl