Naast groepsleerkracht ben ik ook voor één dag per week de ICT-coördinator van de school. Ik regel alle zaken omtrent de (software) licenties, de hardware en ik heb een voortrekkersrol op het gebied van digitale geletterdheid. Het is een hot item dat gekoppeld is aan de razendsnelle ontwikkelingen in de steeds digitaler wordende samenleving. Naast de praktische ICT-vaardigheden is het belangrijker dan ooit tevoren om kinderen mediawijs te maken. Hoe herken je nepnieuws? Wat is een algoritme? Besef creëren dat diensten die ‘gratis’ zijn op internet in feite worden betaald doordat bedrijven jouw persoonlijke gegevens mogen inzien en delen met adverterende partijen. Wat is een goed wachtwoord en waarom is het zo belangrijk dat je een wachtwoord niet met anderen deelt? Het zijn allemaal zaken waar ook (jonge) kinderen mee in aanraking zullen komen.
Ik was verbaasd toen ik erachter kwam dat er op dit moment nog geen wettelijk bepaalde kerndoelen zijn voor digitale geletterdheid. Er wordt op dit moment gewerkt aan het actualiseren van een aantal kerndoelen, digitale geletterdheid is hier een onderdeel van. Volgens de planning is eind dit jaar het ‘concept actualisatie kerndoelen digitale geletterdheid’ klaar en dan volgt een periode van 12-18 maanden waarin het uitgetest en beoordeeld gaat worden. Pas daarna worden de vernieuwde kerndoelen wettelijk vastgelegd.