De gevolgen van het lerarentekort zijn op de middelbare scholen pijnlijk zichtbaar. Veel uitval van lessen, klassen die leeg blijven, een zorgwekkende grote studieachterstand. In sommige gevallen kunnen bepaalde vakken überhaupt niet meer aangeboden worden. Het Parool geeft als voorbeeld een middelbare school in Amsterdam waar in leerjaar twee en drie geen Duits meer wordt gegeven, omdat de docent langdurig is uitgevallen. Willen die leerlingen eindexamen Duits doen dan zullen zij één jaar aan lesstof moeten inhalen.
Grote hiaten in het lespakket
In Goedemorgen Nederland geeft Danielle Woestenberg aan deze problemen steeds meer te zien in het middelbaar onderwijs. De sector heeft structureel een gebrek aan een paar duizend leerkrachten, zegt zij tegen Goedemorgen Nederland. Ook wanneer om uitval van docenten op te vangen, is vervanging niet te vinden.
Volgens Woestenberg is er zelfs een vwo-klas “dat nog nooit een volledig schooljaar heeft gehad”. Bovendien hebben alle leerlingen tot en met de vierde klas “hiaten in hun lespakket gehad”, terwijl zij die lessen hard nodig hebben. “Het is voor deze leerlingen een heel groot probleem.”
Niet vanzelfsprekend
CNV voert in deze weken de campagne ‘volhouden’, met als belangrijkste boodschap: de publieke sectoren zijn niet vanzelfsprekend, maar worden door mensen gemaakt. Deze werkenden hebben het zwaar. We roepen de overheid dan ook op om stevig in de publieke sectoren te investeren. Dus ook in een goed onderwijs.
Hoe hou jij het vol? Laat het weten via www.cnv.nl/volhouden