Een meerderheid vindt dat door de coronacrisis opgelopen achterstanden op termijn prima weg te werken zijn. Daar zijn geen landelijke maatregelen voor nodig, zoals het inkorten van vakanties. De zorgen over de sociaal-emotionele gevolgen van de schoolsluiting nemen wel toe.
Aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn bij heropening zeer gewenst, zoals sneltesten en persoonlijke beschermingsmiddelen. Nog geen twee op de vijf onderwijsmedewerkers vinden de maatregelen op school zoals ze golden vóór de schoolsluiting in december, veilig genoeg. De beschikbaarheid van sneltesten voor zowel leraren als leerlingen zodra op een school corona is vastgesteld, wordt door 82 procent van de ondervraagden als een belangrijke bijdrage aan de veiligheid gezien.
Veiligheid
‘Het onderwijspersoneel voelt de noodzaak om zo snel mogelijk weer fysiek les te geven, maar wil wel extra veiligheidsmaatregelen’, zegt Daniëlle Woestenberg, voorzitter van CNV Onderwijs. ‘Het inzetten van sneltesten op scholen waar besmettingen worden geconstateerd kan voorkomen dat grote besmettingsclusters ontstaan. Uitbraken kunnen zo snel de kop worden ingedrukt.’ 24 Procent van het onderwijspersoneel ziet ook heil in de inzet van persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals medische mondkapjes. Opvallend is dat de behoefte aan aanvullende maatregelen het grootst is bij het onderwijsondersteunend personeel, zij verzorgen nu in de scholen veelal de noodopvang.
FFP2-maskers
Slechts 27 procent van de oop’ers vindt de huidige maatregelen op school ook veilig genoeg bij heropening, terwijl dat percentage bij schoolleiders op bijna 52 ligt. Woestenberg: ‘Werkgevers zouden aan die personeelsleden die daar behoefte aan hebben - en dat is echt niet iedereen - FFP2-maskers ter beschikking moeten stellen. Dat doet recht aan individuele zorgen en is dus eigenlijk een kwestie van goed werkgeverschap. Kwalijk is wel dat nog steeds een kwart van het personeel zegt dat de maatregelen die op school zijn afgesproken niet goed worden nageleefd. Ook daar ligt een belangrijke verantwoordelijkheid voor de school als werkgever.’
Achterstanden
Een meerderheid vindt dat door de coronacrisis opgelopen leervertraging op termijn prima is op te lossen. Woestenberg: ‘Onze leden zijn de verhalen over “achterstanden” duidelijk beu. Vertrouw op de professionaliteit van de leraren en geef ze voldoende tijd en ruimte om dit in komende schooljaren aan te pakken. Kleinere klassen en meer handen in de klas zijn daarbij zeer gewenst.’ Bijna 90 procent van de onderwijsmedewerkers vindt het daarbij heel belangrijk om op schoolniveau per leerlingen te kijken wat hij/zij nodig heeft. Woestenberg: ‘We merken dat er veel zorgen zijn over het welzijn van leerlingen, die nu al zo lang thuiszitten en de dagelijkse dynamiek op school missen, het contact met medeleerlingen en leraren en docenten. Dat laatste is overigens wederzijds: ook onderwijspersoneel mist de leerlingen en de school.’