‘Zullen we het interview via videobellen doen?’, stelt Erno Mijland, onderwijsadviseur van SintLucas (mbo/vmbo) in Eindhoven voor. ‘Dan stuur ik je nog even een linkje zodat je terecht kunt in onze online koffiecorner op school.’ Was zo’n verzoek pakweg anderhalf jaar geleden nog zeldzaam, inmiddels kijkt niemand er meer vreemd van op om op deze manier een gesprek te voeren of te vergaderen. Het is simpelweg business as usual geworden, zeker ook onder docenten. Datzelfde geldt voor hybride lesgeven, ofwel tegelijkertijd zowel klassikaal als online doceren, waarbij het ene deel van de studenten fysiek aanwezig is in het leslokaal en het andere meedoet vanuit huis via een stream. Ook dat is met een vliegende vaart tot de skills van de docent gaan behoren.
Blended onderwijs
Al bleek deze mengvorm van lesgeven op SintLucas al snel geen optie tijdens het experimenteren ermee, vertelt Mijland. ‘Studenten voor je neus hebben zitten en daarnaast je scherm in de gaten moeten houden om ook de anderen op afstand erbij te betrekken, is erg intensief voor een docent. Dat schaken op twee borden gaat al snel ten koste van de kwaliteit van lesgeven. Wij hebben daarom voor blended onderwijs gekozen: studenten krijgen klassikaal les óf online, afgestemd op wat mogelijk is met een vak. Voor de klassikale lessen betekende dit dat we de groepen vanwege de maatregelen moesten opsplitsen. De even weken kwam de ene helft naar school, de oneven de andere. De groep die thuis zat, werkte dan aan een opdracht. Voor onze leerlingen en docenten is dit een prettige manier van werken gebleken.’
Handje in Teams
Op Fontys Hogeschool in Eindhoven gaven docenten afgelopen periode wel hybride onderwijs, zegt Annemarie van den Broek, pabo-docent (Kind en Educatie) en kartrekker Innoversity. ‘Voor onze studenten bleek dit de beste oplossing omdat we op die manier de lessen zoveel mogelijk konden laten doorgaan, waarbij we ook steeds de leerlingen die het nodig hadden, naar school konden laten komen.’ Door gaandeweg ook de techniek te verbeteren met bijvoorbeeld professionele vergadermicrofoontjes, dubbele beeldschermen én met back-up van ict kreeg het hybride lesgeven steeds meer vleugels, legt ze uit. ‘Wat ook enorm hielp is dat studenten tijdens de les meehielpen om de thuiszittende studiegenoten erbij te betrekken. Zij gaven het bijvoorbeeld aan als iemand een handje opstak in Teams. Dat was heel behulpzaam voor de docent.’
Videowall
Juist die techniek en hulp van anderen is onontbeerlijk voor een goed online college, weet ook Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is een van de bedenkers van het Hybrid Learning Theater dat de UVA ontwikkelde tijdens de lockdown: een hightech omgeving die eruitziet als een televisiestudio, compleet met geluidstechnici, cameraman en een imposante videowall waarop alle deelnemende studenten in beeld zijn. Docenten geven in deze studio online les aan honderden studenten, waarbij er zo’n vijftien in de zaal zelf aanwezig kunnen zijn voor zoveel mogelijk interactie.
Hybride theater
Schinkel: ‘Ik was al gewend om in theaters als Carré en Het Concertgebouw mijn grote college Principles of Economics & Business te geven aan zo’n 1500 eerstejaars. Zulke enorme bijeenkomsten kun je niet in je eentje doen; die staan of vallen met de inzet van een goed professioneel technisch team. Zo kwam ik ook op het idee van het hybride theater. Ik dacht in het begin van de lockdown: als we online gaan, dan moeten we het hightech doen, thuis rommelen met een laptopcamera, dat wordt niks. Gelukkig kreeg ik het rond op de UVA, waardoor we er het beste van konden maken.’ Zijn idee werd later ook overgenomen door andere opleidingen en won onlangs een internationale prijs.