‘Ik werk hier nu vier jaar en vind het hélemaal leuk. Tijdens de opleiding pedagogiek had ik met de doelgroep – cluster 3 – niet veel. Nu blijkt dit juist bij mij te passen. De leerlingen lopen uiteen qua niveau en interesses, en het werk is gevarieerd. Ik geef zelfstandig praktijklessen aan kleine klassen en begeleid interne stages. Onze leerlingen oefenen intern, bijvoorbeeld met catering voor leraren. Het is onderdeel van de begeleiding naar het werkveld. Wat mijn werk nog leuker zou maken? Als ik iets kan doen wat me aan het hart gaat. Zoals meer bewustzijn en begrip creëren bij leerlingen en leraren voor de rechten van lhbtq+-personen. Afgelopen jaar hielp ik bij de oprichting van onze GSA-groep (Gay-Straight Alliance). Dit wil ik breder trekken, bijvoorbeeld met seksuele voorlichting. Leerlingen vertellen over hun grenzen én die van anderen. Verder zou ik meer diversiteit op de werkvloer super vinden. Meer kleur en meer mensen met andere denkwijzen. Als kind dacht ik dat je heel netjes moest zijn om voor de klas te staan. Zelf heb ik tattoos en piercings, en dat is allemaal oké. Het onderwijs mag meer een afspiegeling zijn van de maatschappij, zodat leerlingen iets kunnen herkennen in de leraar.’
(foto: Gerrit Boer)