Pepping (42) kan het zich nog duidelijk herinneren: dat ze tot de minder presterende kinderen in de klas behoorde op de basisschool. Wie prima kan leren, staat daar misschien niet zo bij stil, zegt ze. ‘Maar als je niet goed mee kunt komen, ben je je daar echt wel van bewust. Ik herinner nog het moment dat m’n moeder vertelde dat ik naar de lom-school moest (het tegenwoordige speciaal basisonderwijs). Gelukkig hoefde ik niet met een busje, maar het voelde evengoed naar; weg bij m’n vriendjes en vriendinnetjes in de buurt.’ Ze was een kind dat totaal níet van leren hield op de manier zoals dat van haar verwacht werd. ‘Ik was heel beweeglijk en speelde liever buiten. School kon me echt gestolen worden. Alleen gymmen en toneel vond ik super.’
Gymlerares
Na de lom-school ging ze door naar het lager beroepsonderwijs, om een opleiding in de horeca te doen: kok en serveren. ‘Een prachtige schooltijd en dito beroep, maar ik wilde uiteindelijk graag gymlerares worden,’ aldus Pepping. ‘Daarvoor moest ik naar het middelbaar beroepsonderwijs (CIOS). Ik kreeg ineens een doel om te leren, want ik moest op mavoniveau slagen.’ Het lukte haar. Daarna volgde ook nog het hbo (Sportacademie Zwolle) en de universiteiten van Amsterdam en Utrecht. Met een schaterlach: ‘Ik heb het allemaal een beetje bij elkaar gerommeld, zeg ik altijd. En op elke opleiding heb ik lessen voor het leven geleerd.’
Jeugdgevangenis
Dat het onderwijs de wereld was waarin ze zich thuis voelde, werd bevestigd op het CIOS, zegt ze. ‘Ik zag toen dat je als leerkracht écht het verschil kunt maken voor een kind.’ Toch bleek het vak van gymleraar niet haar eindpunt. ‘Ik ben het meest op mijn plek in een leidinggevende rol, ontdekte ik.’ Zo zette Pepping al jong een crisisopvang voor kinderen op, werkte ze in de jeugdgevangenis en was ze directeur van een regionaal opleidingscentrum in de Bijlmer. Totdat de van oorsprong Schiedamse een jaar geleden aantrad als directeur-bestuurder van onderwijsstichting SKOPOS in Schijndel, met zeven basisscholen onder haar hoede. Sindsdien kwam ze al een paar keer in het nieuws vanwege de out-of-the-box-aanpak op de Schijndelse scholen tijdens de coronacrisis. Zoals meegaan in het initiatief van leerkrachten van basisschool ’t Talent om tóch les te blijven geven tijdens de eerste lockdown, maar dan in klasjes van slechts drie leerlingen, die steeds rouleerden. Een ander project was de inzet van studenten in het thuisonderwijs, om zo ouders te ontlasten.