Met CNV goede arbeidsvoorwaarden afdwingen


Staken of actie voeren, ja of nee? Het afgelopen half jaar hebben de vakbonden weer eens bewezen dat stakingen of acties effectieve middelen zijn om mooie loonsverhogingen en andere goede arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Waarom doen mensen mee aan stakingen en acties en waarom niet? Drie portretten.

‘Leg studenten uit wat een cao is en wat een vakbond doet’

Mandy Döpke-Voortman (32), docent tandartsassistent MBO Rijnland, Leiden

‘Mijn werk als docent tandartsassistent doe ik nu vijf jaar, toch is dit het eerste jaar dat ik lid ben van een vakbond. Eerder hoorde ik weleens over de verschillende vakbonden, maar had ik mij er niet zo in verdiept. Afgelopen jaar zijn de onderhandelingen gestart om een cao op te zetten voor tandartsassistenten omdat de arbeidsvoorwaardenregeling die er was, is ingetrokken. Om mijn studenten optimaal te begeleiden, ben ik op onderzoek uitgegaan wat een cao is en wat een vakbond doet. Ik ga niet staken. Het raakt niet waar het moet raken. Als ik een week of maand niet werk, dan raak ik daar niemand anders mee dan mijn studenten. We moeten daarna tien keer harder werken om het werk alsnog af te krijgen. Wellicht loopt zelfs het volgende schooljaar in de soep. Actievoeren zou ik misschien wel doen, afhankelijk van de actie. Ik zou bijvoorbeeld wel mijn studenten kunnen vertellen wat een cao is en wat een vakbond doet. Zo blijft er een actuele terugkoppeling naar het werkveld van tandartsassistent.’

foto: Ruben Schipper. Foto bovenaan: Henriëtte Guest

'Ik vind een vakbond nog steeds van deze tijd’

Joeri Mulder (31), intern begeleider SO/VSO De Wingerd, Nunspeet

‘Staken en actievoeren zijn voor mij twee verschillende dingen. Staken zou ik niet zo snel doen, actievoeren wel. Ik werk in het speciaal onderwijs. Een onderbreking van de structuur is voor mijn leerlingen moeilijk – ze zijn dan een week van slag. Maar nu ik een ietwat andere functie heb, denk ik er wat makkelijker over. Het schaadt namelijk geen leerlingen. Ik zou overigens pas staken als ik echt geen andere uitweg meer zie. Bijvoorbeeld als er qua arbeidsvoorwaarden of financiële middelen iets niet meer in de pas loopt. Actievoeren is wat laagdrempeliger. Met een petitie bijvoorbeeld duidelijk maken dat er iets veranderd moet worden.’

Foto: Ruben Schipper

‘Leg je actie goed uit aan leerlingen’

Robin Vollenhoven (27), onderwijsassistent voortgezet onderwijs

‘Ik zou best actie willen voeren, maar wel gezamenlijk. Bijvoorbeeld met het team of de hele school, om zo het (regionale) nieuws te halen en daarmee een stap verder te komen. Daarnaast denk ik dat je de actie ook goed moet uitleggen aan je leerlingen, waarom je het doet en wat er voor iedereen verbetert. Staken vind ik een ander verhaal – ik weet niet of ik dit zou doen. Dat gaat ten koste van de leerlingen.’

‘Ik zie het nut van de vakbond in, zeker voor mensen die in dezelfde situatie zitten als waar ik in zat. Ik merkte dat ik hulp nodig had toen ik op de werkvloer ander werk deed dan mijn functievermelding omschreef. Op het moment dat ik dit aangaf bij HR, konden ze zich daar niet zo in vinden. Ik heb dit al eens eerder ervaren, nu was het tijd om daar wat mee te doen. Gelukkig was mijn leidinggevende het met me eens en zijn we samen het gesprek aan gegaan met HR. Dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik een schaal omhoogging. Het verschil in salaris van de afgelopen maanden krijg ik ook terug. Nu kan ik weer vijf jaar doorgroeien.’