Matthijs Goldberg is HRM-medewerker en projectleider vanuit de school voor de Onderwijs Boost. ‘Wij hadden al meer dan de andere deelnemers een idee voor ogen. Toch hielp het innovatietraject van CNV ons enorm. Zo hielp het bij de stap-voor-stapplanning én was het erg handig om via het traject externen bij elkaar te krijgen om bij ons idee te betrekken. Die frisse blik van de externen, andere deelnemers én innovatiebegeleiders was erg leuk en waardevol.’
Wat was het vraagstuk?
Het Alfa-college biedt mbo-opleidingen voor jongeren én volwassenen, maar toch is er een groep dat tussen wal en schip valt. Zoals de groep jongeren die uitstroomt van het praktijkonderwijs of speciaal onderwijs, en niet altijd de stap naar het mbo maakt. Soms heel bewust, omdat ze dat niet willen of kunnen, of omdat ze naar een dagbestedingsplek gaan. Goldberg: ‘Maar er is ook een groep die wel naar het mbo zou kunnen, maar dit niet doet omdat de drempel te hoog is. Ze vinden het bijvoorbeeld lastig om in een grote klas te zijn, in een groot schoolgebouw te komen, ze zien op tegen bepaalde vakken of zijn bang dat er onvoldoende begeleiding is. Daardoor stopt eigenlijk de ontwikkeling van die jongeren. En dat is zonde. Want sommigen hebben wel een ontwikkelingsbehoefte en zouden dus graag onderwijs volgen. Maar het huidige onderwijssysteem biedt daar te weinig mogelijkheden voor. Dat wilden wij vanuit het Alfa-college veranderen met onze vraagstelling voor het innovatietraject van CNV. Onze vraagstelling? “Hoe kunnen wij deze jongeren tóch gepaste onderwijsmogelijkheden bieden als zij daar behoefte aan hebben?”’
Welke oplossing bedachten jullie?
Goldberg: ‘We bieden een opleiding, waarbij deze jongeren per week twee dagdelen leskrijgen op de locatie van een dagbestedingsplek. Ze gaan dan aan de slag met docenten van het Alfa-college. Ze volgen allemaal de entreeopleiding op niveau 1: BBL Assistent Dienstverlening. Een mbo-diploma is niet per se het einddoel. Dat is ook het mooie van deze onderwijsmogelijkheid. Als een mbo-diploma er niet in zit – en dat kan – dan krijgen de jongeren bijvoorbeeld een certificaat of praktijkverklaring. Het gaat erom dat ze zich überhaupt kunnen ontwikkelen. Dat vinden wij het belangrijkst.’
Hoe ver is het Alfa-college nu?
‘We zijn nu bezig met het werven van jongeren die zich willen ontwikkelen en ook geschikt zijn om mee te doen aan het opleidingstraject. We hebben hiervoor mooie flyers gemaakt en maakten tijdens de testfase van het innovatietraject van CNV een intakespel. Hiermee wilden we jongeren enthousiast maken en goed te weten komen wat de begeleidingsbehoefte is; dat was een tussendoel van ons traject. We ontwierpen een memoryspel met op de kaartjes allerlei afbeeldingen en onderwerpen. Als je de juiste setjes bij elkaar hebt gevonden, dan kun je daarover in gesprek gaan. Wat heel tof is: een groep vormgevingsstudenten van het Alfa-college heeft dit memoryspel uiteindelijk verder uitgewerkt en vormgegeven. Het ziet er nu top uit. Met dit spel gaan we momenteel in gesprek met jongeren die een opleiding zouden willen volgen. We willen met een kleine groep van zo’n tien jongeren starten.’