De discussies over de onderwijskwaliteit, kennis en basisvaardigheden, de veranderende samenleving en de technologische ontwikkelingen vragen om een vernieuwd curriculum. Het is van belang dat deze veranderingen daarin ook op een goede manier en met veel aandacht worden meegenomen. De Onderwijsraad constateerde in 2014 al dat de huidige kerndoelen niet meer voldoen. Ze zijn te algemeen geformuleerd en bieden te weinig houvast.
Nieuwe kerndoelen
De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe kerndoelen die het onderwijs toekomstig maken. Hierbij waren diverse onderwijsprofessionals betrokken, zoals: leerkrachten, leerlingen, vakinhoudelijke experts, lerarenopleiders, curriculum experts en maatschappelijke organisaties. Bij het ontwikkelen hiervan is daarbij ook rekening gehouden met: het versterken van de basisvaardigheden, het verbeteren van de onderwijskwaliteit en een samenhangend curriculum. De kerndoelen zijn hard nodig en het onderwijsveld is er klaar voor om hiermee aan de slag te gaan.