‘Welke woorden kennen jullie?’ De kinderen uit groep 7 van basisschool Kasteel Spangen in Rotterdam sommen op welke plaatjes ze op het digiboard zien: ‘Hockey, goal, mountainbike.’ Meester Max van Oorschot geeft spellingsles in Engelse leenwoorden. Tijdens zijn uitleg onderbreekt hij zichzelf: ‘Het stoplicht op het bord is rood. Stilte dus.’ Na het schoolreisje, de vorige dag, zijn de kinderen onrustiger dan anders, weet de beginnende leraar. ‘Toch krijg ik steeds meer vat op de klas.’ Groepsleerkracht Afaf Douhdouh, die Van Oorschot begeleidt in zijn oriëntatietraject als zij-instromer, bevestigt dit. ‘Hij bouwt in de praktijk een goede vakkennis op en een goede band met de kinderen.’
Passende school
Van Oorschot, voormalig bouwkundig adviseur, is blij met de begeleiding die het Rotterdamse ECHT Onderwijs biedt. ‘Je hoeft niet alles zelf uit te zoeken, zoals het regelen van je financiën. Je wordt gewoon doorbetaald. Ze zorgen ook voor een school die bij je past. Je krijgt de ruimte om te ontdekken of onderwijs iets voor je is en om te werken aan je tekortkomingen.’ Met het programma Talent Van Buiten geeft ECHT Onderwijs zij-instromers de kans om zich te oriënteren op een onderwijsbaan. In plaats van direct in het diepe te worden gegooid, werken zij in het halfjaarlijkse oriëntatietraject, dat aan het zij-instroomtraject voorafgaat, op scholen in ondersteunende functies. Ze worden daarbij begeleid door een coach. Het traject wordt afgesloten met een geschiktheidsonderzoek, waarbij vrijstellingen voor de vervolgopleiding kunnen worden gehaald. Tijdens dat vervolg werken zij-instromers drie dagen per week in de praktijk en krijgen zij een dag in de week college.
Ruimte voor portfolio
Volgens gegevens van het ministerie van OCW stopt ongeveer twintig procent van de starters in het onderwijs, waaronder zij-instromers, binnen vijf jaar. Volgens Maurits Drenth (directeur ECHT Onderwijs en oprichter Talent Van Buiten) en Michiel Marinissen (begeleider zij-instromerstraject) komt dit doordat in reguliere trajecten te streng wordt geselecteerd en nieuwelingen te snel aan zichzelf worden overgelaten. Het verschil met hun methode zit hem volgens het duo in de minder strenge selectie en de grotere ruimte die zij-instromers krijgen om hun portfolio bij elkaar te krijgen. Drenth: ‘Bij ons stroomt zeventig procent van de aanmelders door naar de opleiding. In plaats van twee van de tien aanmelders die in andere trajecten worden toegelaten, gunnen wij vijf van de tien een kans. Wij kijken naar drijfveren, andere trajecten meer naar vooropleiding en eerdere werkervaring.'