De schoolbesturen en de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere (de G5) bundelden de krachten om per stad een plan van aanpak te presenteren. Door het enorme lerarentekort staat het water hen aan de lippen. In de plannen staat onder meer de mogelijkheid dat leerlingen vier dagen les krijgen van een bevoegde leraar en een dag per week gevuld wordt met activiteiten gericht op creatieve, sociale of digitale vaardigheden van iemand zonder onderwijsbevoegdheid. Het ministerie van Onderwijs maakt deze afwijking van de regels mogelijk met een beleidsregel. Over de verdeling en inzet van het extra geld is nu overeenstemming bereikt. Vóór de zomer worden convenanten per stad ondertekend.
Structurele maatregelen nodig
CNV Onderwijs maakt zich zorgen over de tijdelijke flexibilisering van onderwijstijd en de mogelijkheid om onbevoegden voor de klas te zetten. De Vries: ‘Nood breekt wet, maar we zijn er echt alert op dat dit een tijdelijke situatie is en blijft. Voor goed onderwijs is het belangrijk dat leerlingen vijf dagen les krijgen van bevoegde leraren. Ik blijf dan ook pleiten voor goede, structurele maatregelen, zoals structureel investeren in minder werkdruk en een beter salaris.’
Belangrijke rol MR’en
De aandacht in de noodplannen voor het verbeteren van opleidingen en begeleiding van nieuwe onderwijsprofessionals vindt CNV Onderwijs positief. Gelukkig wordt ook in de plannen aangegeven dat de medezeggenschapsraad een belangrijke rol heeft bij de keuze en uitwerking van noodmaatregelen uit deze plannen in de school. Wij zullen dan ook blijven volgen of de (G)MR’en daadwerkelijk betrokken worden in de besluitvorming en of schoolbesturen nu echt gaan samenwerken om zoveel mogelijk zij-instromers op scholen te begeleiden. De samenwerking tussen schoolbesturen kan gezien de noodsituatie niet meer vrijblijvend zijn.
CNV Onderwijs vindt tenslotte dat scholen buiten de G5, met vergelijkbare problemen door het personeelstekort, dezelfde mogelijkheden moeten krijgen.