‘De teloorgang van de onderwijskwaliteit waar we nu mee te maken hebben, heeft grote gevolgen voor de maatschappij de komende jaren. Dat besef dat er een samenhangend masterplan nodig is, ontbreekt in de politiek bij vrijwel alle partijen.’ Dat zegt Daniëlle Woestenberg, voorzitter van CNV Onderwijs.
Schuiven met budgetten
De bond zette de onderwijsparagrafen uit de verschillende verkiezingsprogramma’s naast elkaar en schrok van het gebrek aan visie en urgentie dat uit dat overzicht blijkt. Woestenberg: ‘Partijen schuiven met budgetten en willen soms zelfs bezuinigen op onderwijs. Het onderwijs heeft geen kasschuif, maar visie en langetermijnperspectief nodig. Jongeren hebben recht op een goede basisopleiding en de arbeidsmarkt vraagt om omscholing en leven lang leren. Structurele en betrouwbare bekostiging is daarvoor een voorwaarde.
Focussen op verbeteren
Anders dan in andere sectoren waar een – voorzichtige - afname van personeelstekorten zich aftekent, loopt in het onderwijs het lerarentekort alleen maar verder op. Woestenberg: ‘De structurele problemen zijn alleen aan te pakken als we focussen op het verbeteren van de onderwijskwaliteit.’
Wat is daarvoor nodig?
Investeer op structurele wijze en breng basis op orde
Zorg voor toekomstperspectief in deze sector. Stop met ad-hoc subsidies en schets een beeld hoe we de kwaliteit van het onderwijs samen kunnen verbeteren. Daarbij hoort een meer dan marktconform salaris, aantrekkelijk genoeg om leraren te behouden voor het onderwijs. Kleinere klassen brengen het werkplezier terug.
Maak dat werk loont
Meer werken loont vaak niet of te weinig, door de belastingtarieven, de eventuele gevolgen voor toeslagen, maar ook bijvoorbeeld vanwege de kosten van de kinderopvang.
(tekst gaat verder onder de foto)