Vernieuwd portfolio met hulp CNV Innovatie Boost

Basisschool De Oranjerie heeft met behulp van het CNV Innovatie Boost-traject een vernieuwd portfolio gepresenteerd. Na jaren onderzoek en discussiëren in projectgroepen over een nieuw rapport, wilde de school met frisse blikken het proces aangaan. En dat is gelukt.

De school begon met het vraagstuk ‘Hoe kunnen we de ontwikkeling en talenten van kinderen in de spotlight zetten?’ Ondanks diverse projectgroepen over een nieuw rapport, resulteerde het niet in een eindproduct. ‘Het idee dat we in één keer een rapport moesten hebben waar alles inzit, heeft ons erg beperkt’, vertelt adjunct-directeur van De Oranjerie, Willem Jan Veerman. ‘De innovatie-begeleider heeft ons geholpen eerst te kijken naar wat er wél mogelijk is en welke (eerste) stappen we kunnen zetten. Ook gaf ze ons kaders mee en de opdracht keuzes te maken, zonder onze visie te verliezen.’

Portfolio met 3 onderdelen

De sessies hebben ervoor gezorgd dat de basisschool in een korte tijd een vernieuwd portfolio heeft ontwikkeld, dat ook recht doet aan de punten die voor de school belangrijk zijn. Denk aan: eigenaarschap voor kinderen en ruimte voor creatieve vakken. Het rapport bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Trotsportfolio: hierin kiest de leerling zelf op welk werk hij of zij trots is.
  2. Ontwikkelportfolio: samen met de leerkracht reflecteert de leerling op leerdoelen, werkhouding en sociaal-emotionele groei.
  3. Resultatenportfolio: hierin worden de methodetoetsen en cito-resultaten vastgelegd.

Trots op het eindresultaat

Veerman: ‘Met dit vernieuwde portfolio stimuleren we eigenaarschap bij leerlingen, versterken we de betrokkenheid van ouders, en geven we richting aan doelgerichte gesprekken. We zien het als een levend document, dat we aan de hand van onze ervaringen weer kunnen verbeteren. We zijn er trots op dat we met het nieuwe portfolio nog meer recht doen aan het totale onderwijs dat de leerlingen op De Oranjerie volgen.’

Meer weten: