Verus en CNV: onderwijsbezuinigingen bevestigen instrumentele blik op onderwijs

Organisaties die subsidie krijgen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, moeten het de komende jaren in totaal met ruim 360 miljoen euro minder doen. De aangekondigde bezuinigingen raken onder andere het bewegingsonderwijs, ondersteuning voor thuiszitters en subsidie voor levensbeschouwelijk vormingsonderwijs op openbare scholen. Volgens Verus (vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs in Nederland) en het CNV bevestigen deze pijnlijke bezuinigingen een instrumentele kijk op het onderwijs.

Verus-voorzitter Mark Buck: 'In de bezuinigingsbrief van het ministerie mist een pedagogisch perspectief op onderwijs. Het vertrekpunt van het onderwijs ligt namelijk in de menswording van de leerling. Jonge mensen hebben behoefte aan aandacht voor hun ontwikkeling en welbevinden als mens in deze maatschappij, juist in deze tijd waarin velen worstelen met hun mentaal welzijn. Wie deze behoefte serieus neemt, kan onmogelijk voorstellen om op bijvoorbeeld het vormingsonderwijs te bezuinigen; een regeling die bovendien ook nog eens wettelijk verankerd is. Deze liefdeloze bezuinigingsmaatregelen raken daarmee het hart van het onderwijs.'

Pedagogisch perspectief

Een pedagogisch perspectief op onderwijs betekent ook dat er vertrouwen en ruimte voor onderwijsprofessionals nodig is om leerlingen te bieden wat zij in hun context en met het oog op hun brede ontwikkeling nodig hebben. CNV-bestuurslid Daniëlle Woestenberg: 'Het pedagogisch perspectief zet de praktijk van het onderwijs weer centraal. Het is dan ook zeer zorgwekkend dat juist beurzen voor docenten die willen promoveren en ondersteunende middelen voor thuiszittende leerlingen worden geschrapt. Dit raakt niet alleen de kern van ons onderwijssysteem, maar ondermijnt ook de kans op persoonlijke en professionele ontwikkeling voor zowel docenten als studenten.'