Voeren van het goede gesprek kan al leiden tot meer uren

Het lerarentekort in het onderwijs vormt een grote uitdaging voor onderwijsinstellingen. CNV Onderwijs begrijpt dat scholen tegen verschillende vraagstukken aanlopen bij het oplossen van dit probleem en het realiseren van een sluitende formatie. Daarom roepen we schoolbesturen en schoolleiders op om het "goede gesprek" aan te gaan met leraren en onderwijsondersteuners en daarbij gebruik te maken van de belangrijkste resultaten uit het zogenaamde vignettenonderzoek.

Het vignettenonderzoek heeft waardevolle inzichten opgeleverd over de mogelijkheden van meer uren werken in het onderwijs. Uit dit onderzoek is gebleken dat het effect van een bonus ook bereikt kan worden door invulling te geven aan goed werkgeverschap. Het voeren van het "goede gesprek" zonder financiële prikkel kan al leiden tot meer uren werken. Het is daarom essentieel om het gesprek aan te gaan met leraren en onderwijsondersteuners en te luisteren naar hun behoeften en wensen.

Belangrijke resultaten uit het vignettenonderzoek zijn onder andere:
1. De bonus moet hoog genoeg zijn om effect te hebben, met bedragen tussen de 250 en 400 euro.
2. Een hoge bonus voor een korte periode heeft het meeste effect.
3. Aanvullende arbeidsvoorwaarden hebben vergelijkbare effecten als bepaalde bonusvarianten.
4. Het "goede gesprek" zonder financiële prikkel leidt ook al tot meer uren werken.
5. Bijna de helft van de leraren en onderwijsondersteuners heeft de afgelopen jaren geen dergelijk gesprek gevoerd.
6. Een kwart staat open voor contractuitbreiding als hierom gevraagd wordt.

Wat heb jij nodig?

Deze resultaten benadrukken dus het belang van het voeren van het "goede gesprek". Het biedt de mogelijkheid om maatwerkoplossingen te bespreken en de werk-privébalans te verbeteren. Het CNV roept schoolbesturen en schoolleiders op om invulling te geven aan goed werkgeverschap en het gesprek aan te gaan. De focus moet liggen op het individu en de vraag "wat heb jij nodig" om tot een goede werk-privé balans te komen. Uit het vignettenonderzoek blijkt dat bijna een kwart van de ondervraagde leraren en onderwijsondersteuners openstaat voor contractuitbreiding. Dit biedt mogelijkheden, maar we moeten luisteren naar hun behoeften en oplossingen vinden die voor beide partijen werken.

We zien het als onze verdienste dat de minister afziet van een voltijdsbonus als oplossing en oproept om maatwerkoplossingen te combineren met een financiële prikkel. Laten we samenwerken om de werk-privébalans te verbeteren en het lerarentekort effectief aan te pakken.

Menukaart

Daarnaast is er nog een menukaart met oplossingen in ontwikkeling. Daar zitten nog veel juridische haken en ogen aan. CNV Onderwijs houdt de voortgang nauwlettend in de gaten en zal daarover berichten als er meer duidelijk is.

CNV Onderwijs staat klaar om jullie te ondersteunen en adviseren bij het voeren van het "goede gesprek" en het vinden van maatwerkoplossingen. Neem daarvoor contact met ons op.