Bonden en werkgevers akkoord met nieuwe cao PO

De leden van CNV, de andere bonden en de PO-Raad hebben nu allemaal ingestemd met het onderhandelaarsakkoord voor een nieuwe cao PO. Hiermee krijgen de medewerkers in het primair onderwijs per 1 oktober bijna 5 procent extra salaris.

‘Het verbeteren van de loonschalen voor het ondersteunend personeel is goed ontvangen. Ook het gelijktrekken van een belangrijk aantal jaarlijkse uitkeringen naar de nieuwe oktoberuitkering is een mooie waardering voor het ondersteunend personeel.’ Dat zegt cao-onderhandelaar Gerlinde Michels. Ze is blij met de grote steun van de CNV-leden voor het akkoord. ‘Er is ook afgesproken om het opleidingsaanbod voor ondersteunend personeel in kaart te brengen, zodat een OOP’er straks gemakkelijker kan bepalen hoe hij of zij zich verder kan professionaliseren.

Nadrukkelijke wens achterban

Ook het recht op onbereikbaarheid en de aandacht voor het behouden van een sociaal-veilige werkomgeving zijn volgens Michels mooie punten in de nieuwe cao. ‘Verder komt er een onderzoek naar de verbetering en verduurzaming van de regeling voor woon-werkverkeer. Dit was een nadrukkelijke wens vanuit de CNV achterban.’

Voor schoolleiders zijn nieuwe voorbeeldfuncties gemaakt. ‘De schoolleider gaat voor 1 juli 2025 in gesprek met zijn leidinggevende om in een passende salarisschaal te worden geplaatst. De directeur-schaal D12 en de adjunct-directeurschaal A11 zijn komen te vervallen.’

Procesafspraak werkdruk

Voor het voortgezet onderwijs is er nog geen cao-akkoord. Eind september zijn de VO-bonden opgestapt uit de onderhandelingen omdat er geen afspraken vielen te maken over werkdruk.

Michels: ‘In het PO hebben we hier wel mooie stappen voor kunnen zetten. We hebben een procesafspraak gemaakt waardoor we werken aan het verbeteren van modellen voor werkverdeling, pauzebeleid en de werkcontext voor schoolleiders, zodat bijstelling kan plaatsvinden bij de volgende cao.’

Salarisstijging in december

Op 22 oktober gaan de sociale partners over tot ondertekening. Omdat er enige tijd nodig is voor de administratiekantoren om de nieuwe cao te verwerken, is de verwachting dat in december de salarisstijging met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober ingaat.