In het basisonderwijs is de afgelopen jaren een duidelijke trend van feminisering zichtbaar, waarbij aanzienlijk meer vrouwen dan mannen werkzaam zijn. Uit de Trendrapportage Arbeidsmarkt Leraren po, vo en mbo 2023 blijkt dat in 2022 slechts 13% van de leraren in het primair onderwijs mannelijk is. Deze trend van feminisering is niet uniek voor het onderwijs. In andere sectoren, zoals de gezondheidszorg en openbare diensten, zien we eveneens een toename van het aantal werkzame vrouwen. Deze verschuiving benadrukt de bredere maatschappelijke ontwikkeling, bekend als de Wet van Sullerot, waarbij de toename van het aantal vrouwen in een bepaalde sector vaak gepaard gaat met veranderende percepties op beroepsstatus en arbeidsvoorwaarden.
Diversiteit en rolmodellen benadrukken
CNV erkent het belang van diversiteit in rolmodellen binnen het onderwijs. Een gemengd team van leerkrachten draagt bij aan een rijkere leeromgeving waarin zowel jongens als meisjes zich herkennen. Het doorbreken van traditionele genderrollen en het tegengaan van het stigma rond het leerkrachtsalaris zijn stappen die wij belangrijk vinden.
Salaris geen drempel meer
De perceptie van een laag salaris in het primair onderwijs, die mannen mogelijk afschrikt, is achterhaald. Uit het SEO Economisch onderzoek naar arbeidsvoorwaarden in de publieke sector blijkt dat in 2022 het gemiddelde bruto uurloon van onderwijsprofessional in het primair onderwijs hoger ligt dan dat van werknemers in vergelijkbare functies in andere sectoren. Het primair onderwijs heeft een flinke inhaalslag gemaakt op het gebied van salaris sinds 2013. Recentelijk bereikte het PO bovendien historische vooruitgang met het dichten van de loonkloof tussen het primair (po) en voortgezet onderwijs (vo). Zoals belicht in het bericht 'Historisch akkoord over dichten loonkloof PO en VO’, is deze belangrijke stap een erkenning van de waarde van onderwijspersoneel, ongeacht het onderwijsniveau waarop zij werken. Een belangrijke mijlpaal in de erkenning en waardering van de cruciale rol van leraren in het vormen van de toekomstige generaties.