Project sectorale ontwikkelpaden en scholingsregeling van start

De overheid wil dat iedereen zich kan ontwikkelen tijdens hun loopbaan. Daarom investeert het kabinet in ontwikkelpaden voor verschillende sectoren. Samen met de andere bonden en raden is subsidie aangevraagd en toegekend voor het project Sectorale ontwikkelpaden en scholingsregeling voor PO en VO.

Veel sectoren, waaronder onderwijs, hebben een tekort aan personeel. Ze vinden te weinig passende kandidaten op de arbeidsmarkt. Andersom is het voor mensen niet altijd duidelijk hoe ze aan een nieuwe baan kunnen komen, of hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen tijdens hun loopbaan.

Landelijk overzicht

Onder andere omdat onderwijs niet goed aansluit op de arbeidsmarkt of omdat overstappen naar een andere sector niet altijd gemakkelijk is. Een ontwikkelpad is een landelijk overzicht van de belangrijkste functies in een sector en welke opleidingen erbij horen. Zo weten mensen:

  • op welke functies ze kunnen instromen in de sector, ook zonder relevante opleidingsachtergrond;
  • hoe ze zich stapsgewijs kunnen ontwikkelen binnen de sector;
  • hoe ze kunnen overstappen naar een andere sector.

Nadere uitwerking

De ontwikkelpaden worden opgesteld door vertegenwoordigers van sectoren. Voor dit project Sectorale ontwikkelpaden en scholingsregeling, zijn dat CNV, AOb, AVS, FVOV, PO-Raad en VO-raad. AVS is penvoerder. De komende tijd richten vertegenwoordigers van genoemde organisaties zich onder leiding van een projectleider op een nadere uitwerking van de plannen.

Instroompad

De Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) richt zich de komende jaren al op de ontwikkeling in het beroep van leraar. Daarom richt dit project zich in ieder geval op de uitwerking van ontwikkelpaden voor bijvoorbeeld de functie van schoolleider, functies als ondersteuner of begeleider en het (zij-)instroompad naar het leraar- of schoolleiderschap.

Initiatief

De ontwikkelpaden zijn een initiatief van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en vertegenwoordigers van sectoren. De Realisatie Eenheid van OCW, die zich bezig houdt met aanpak van tekorten aan onderwijspersoneel, heeft de concrete aanvraag uit het onderwijs mede mogelijk gemaakt.

Aan de slag

Zij gaan, met elkaar en andere partners, aan de slag in 3 stappen:

  1. Sectoren maken voor de eigen sector ontwikkelpaden en de minister van SZW erkent deze;
  2. Alle partners zorgen dat de ontwikkelpaden ook echt worden gebruikt door werkgevers, werknemers, werkzoekenden, opleiders en partijen in de arbeidsmarktregio’s. Bijvoorbeeld met informatie op websites en in nieuwsbrieven. Maar ook met landelijke en regionale informatiesessies. Zo kunnen ontwikkelpaden ook een belangrijk communicatiekanaal worden tussen de onderwijsregio’s en de arbeidsmarktregio’s.
  3. Sectoren beheren de ontwikkelpaden en houden ze up-to-date. Ontwikkelpaden kunnen 4 keer per jaar worden aangepast.

Voor een aantal sectoren zijn er al concept-ontwikkelpaden beschikbaar, denk bijvoorbeeld aan de kinderopvang en zorg en welzijn. Het is de bedoeling voor de zomervakantie een product aan te leveren.

Kijk voor meer informatie op: www.rijksoverheed.nl -> Meer geschikt personeel en blijven ontwikkelen tijdens werk > hervormingen arbeidsmarkt.nl