Het aantal kerndoelen moet omlaag, conform de lijn in het hoofdlijnenakkoord, met nog meer focus op lezen, schrijven en rekenen. Bovendien krijgen lezen, schrijven en rekenen volgens staatsecretaris Paul een solide plek in vakken als geschiedenis, techniek en biologie. Zij geeft SLO de opdracht tot het aanbrengen van verbeteringen. De herziening kost een jaar en de nieuwe kerndoelen worden met ingang van 1 augustus 2027 vastgesteld. Tegelijkertijd met de invoering van structurele financiële middelen voor het masterplan.
Waardering werk SLO
Dat was niet wat CNV en het onderwijsveld voor ogen hadden met hun gezamenlijke brief van 3 oktober waarin ze de staatsecretaris en de vaste Kamerleden opriepen om de nieuwe kerndoelen volgens planning in te voeren. Een kleine week voor het Kamerdebat hierover kondigde de bewindsvrouw haar uitstel aan. Tijdens het debat op 16 oktober benadrukte zij en de Kamerleden het werk van SLO voor de kerndoelen te waarderen.
Wetenschappelijk getoetst
De kerndoelen vormen de opbrengst van een zorgvuldig uitgevoerd proces. Ze zijn immers het resultaat van intensieve samenwerking tussen leraren, leerlingen, vakinhoudelijke experts, lerarenopleiders, curriculumexperts en maatschappelijke organisaties. Dit proces van curriculumontwikkeling wordt gedragen door onderwijsprofessionals. Er is sprake van een wetenschappelijk getoetst traject, zonder politieke inmenging. De ontwikkelteams willen aan de gang, de urgentie wordt gevoeld. Het curriculum is het instrument om de onderwijskwaliteit collectief te verbeteren.
Uitkleden profielvakken
De focus ligt straks op lezen, taal en rekenen, ook binnen de profielvakken zoals natuurkunde en biologie. Dat dit ten koste gaat van inhoud, is voor de staatsecretaris een bewuste keuze. Op een motie om de vrije ruimte hier voor in te zetten, reageerde ze afwijzend. De vrije ruimte is bedoeld voor verlengde lesactiviteiten. Burgerschap en digitalisering worden ook geïntegreerd. Hiervoor komen geen aparte kerndoelen.
Zwaarder werkpakket
CNV vraagt zich af wat dit gaat betekenen voor de onderwijsprofessionals. Heeft deze ingreep van de staatsecretaris gevolgen voor de werkdruk? En wordt het takenpakket nog zwaarder nu er naast de inperking van de inhoud ook binnen de profielvakken op spelling moet worden gecheckt? Gaat er dan nog meer tijd af van de contacturen met de leerlingen! En vooral, jaagt dit goede docenten het onderwijs uit.
Toezeggingen
Staatsecretaris Paul deed nog negen toezeggingen, waaronder een laatste ronde voor de subsidie basisvaardigheden in 2025. Verder wil ze onderzoeken of het mogelijk is om een kwaliteitsalliantie te realiseren, zoals deze in België is gerealiseerd. Samenvattend oogstte ze met de aangescherpte focus op basisvaardigheden enkel verontruste reacties in het veld.