Update staatssecretaris herstelplan funderend onderwijs

Bonden en werkgevers onder voorwaarden in overleg

Het kabinet wil met de sector tot een ‘herstelplan’ komen voor het funderend onderwijs. CNV, collegabonden en werkgevers in het primair en voortgezet onderwijs juichen de intentie van staatssecretaris Mariëlle Paul toe om tot een gezamenlijke langjarige aanpak te komen. Hoewel een en ander wel op gespannen voet staat met de aangekondigde bezuinigingen.

Het voorstel sluit aan bij een eerdere, breed gesteunde oproep om te komen tot een Deltaplan voor het onderwijs op basis van heldere, realistische doelen. Een benaming die volgens bonden en werkgevers meer recht doet aan de professionaliteit en de inzet van iedereen die in het funderend onderwijs werkt. Ze gaan graag in gesprek met het kabinet en de coalitiepartijen over die lange termijnaanpak. De Kamerbrief van 11 november is wat hen betreft een aanzet, hoewel het ook voorstellen bevat die als minder wenselijk en zelfs onrealistisch worden ervaren.

Wat is nodig volgens bonden en werkgevers:

  • Heldere, realistische en gezamenlijke kerndoelen volgens de oorspronkelijke planning en structurele bekostiging voor de komende tien jaar.
  • Geen losse, maar een integrale aanpak op het gebied van toetsing, leermiddelen, toezicht, personeel en personeelstekorten, duidelijkheid in rollen en sturing, bekostiging en het verbeteren van de ondersteuningsinfrastructuur. Die samenhang strekt zich uit tot de gezamenlijke aanpak op het gebied van personeelstekorten.
  • De kabinetsbrief gaat uit van toewerken naar een situatie met voldoende en goed opgeleid onderwijspersoneel. Gezien de demografische ontwikkelingen is dit een zware opgave. Het zal eerder moeten gaan over structurele tekorten op de onderwijsarbeidsmarkt.
  • Gemist worden maatregelen die nodig zijn voor het beter toerusten van leraren en schoolleiders.
  • Zonder meer kansengelijkheid geen kwalitatief onderwijs voor iedereen. Het is pijnlijk dat juist op initiatieven voor kansengelijkheid wordt bezuinigd, zoals brede brugklassen en de rijke schooldag. Samenwerking met kinderopvang, jeugdzorg en lokaal bestuur is juist essentieel.