Gratis verkorte leergang Facetten van waardegedreven leiderschap

Als schoolleider in het voortgezet onderwijs ben je een onmisbare schakel in de schoolorganisatie. Je schakelt tussen het bestuur, MT, je collega’s, leerlingen en ouders en bent betrokken bij alles: van strategische beleidsbeslissingen tot praktische ondersteuning en dagelijkse leiding aan je team. Dit vraagt om een breed scala aan vaardigheden en de juiste mindset om effectief leiding te kunnen geven. Of je nu net begint of al een aantal jaar ervaring hebt, de uitdagingen blijven komen.

CNV LeiderschapsLab biedt jou de verkorte leergang Facetten van waardegedreven leiderschap aan. Een traject met persoonlijke reflectie tot team- en schoolimpact. Het is een korte, intensieve en persoonlijke leergang die je in vijf maanden klaarstoomt om nog beter leiding te geven, met de focus op jouw persoonlijke waarden als leidraad voor je leiderschap. Deze leergang is perfect voor schoolleiders in de eerste fase van hun carrière, of als voorloper van een langere, geaccrediteerde opleiding.

Waarom deze korte leergang?

In de praktijk komen schoolleiders dagelijks allerlei vragen en dilemma’s tegen. Hoe verdeel je je tijd tussen strategisch denken en operationele taken? Hoe ga je om met een team vol uiteenlopende meningen en belangen? Hoe voer je lastige gesprekken? En hoe zorg je ervoor dat je niet vastloopt in de bekende middenmanagement-valkuilen?

Met ‘Facetten van waardegedreven leiderschap’ krijg je in vier dagen (over een tijdsbestek van vijf maanden) de kans om aan deze vraagstukken te werken. Je gaat aan de slag met je eigen ontwikkelvraag en leert hoe je persoonlijk leiderschap kunt versterken, je team effectiever kunt aansturen en veranderingen binnen de schoolorganisatie kunt begeleiden.

Wat ga je leren?

  1. Jijzelf als leider: wat zijn je persoonlijke waarden? Hoe gebruik je deze als basis voor je leiderschap? Je reflecteert op je eigen stijl en leiderschapskwaliteiten.
  2. Communicatie en verbinding: hoe voer je krachtige gesprekken met collega’s en leidinggevenden? Wat is effectieve gespreksvoering en hoe geef je feedback die ertoe doet?
  3. Teamdynamiek en groepsprocessen: hoe bouw je een hecht en succesvol team? Wat betekent collectieve leraareffectiviteit en hoe stuur je op samenwerking en onderwijsontwikkeling?
  4. Onderwijsontwikkeling en verandering: hoe begeleid je veranderingen binnen de school en zorg je dat je team meebeweegt? Je leert de fijne kneepjes van veranderkunde en reflecteert op je eigen rol als veranderaar.

Wat levert het je op?

Na afloop van de leergang:

- heb je jouw persoonlijke ontwikkelvraag uitgewerkt en kun je die toepassen in je werksituatie;

- ben je beter in staat een professionele dialoog te voeren met je teamleden;

- heb je inzicht gekregen in het creëren van een leercultuur met samenwerking en dialoog;

- ben je je meer bewust van je eigen leiderschapskwaliteiten en hoe je die effectief kunt inzetten;

- heb je een visie ontwikkeld op het doorvoeren van veranderingen binnen je school.

Onze werkwijze

- Persoonlijke intake om je leervraag scherp te stellen.

- Vier intensieve leerdagen met theorie, reflectie en intervisie.

- Huiswerkopdrachten om direct in de praktijk toe te passen.

- Reflectiedagboek om je eigen ontwikkeling bij te houden.

- Ondersteuning van vakexperts en toegang tot relevante literatuur.

- Afsluitende presentatie van je persoonlijke ontwikkelvraagstuk op je school.

Programma

Dag 1: persoonlijk leiderschap: wie ben ik als leider? Wat zijn mijn waarden?

Dag 2: communicatie en verbinding: hoe voer ik goede gesprekken en geef ik effectieve feedback?

Dag 3: teamdynamiek: hoe stuur ik een team aan en creëer ik samenwerking?

Dag 4: onderwijsontwikkeling en verandering: hoe leid ik verandering en verbeter ik de school?

Bij CNV geloven we dat goed leiderschap begint bij handelen vanuit je persoonlijke waarden. We helpen jou om die waarden te ontdekken en te gebruiken in je werk. Tijdens deze leergang leer je niet alleen jezelf beter kennen, maar ontdek je ook hoe je anderen beter kunt aansturen en samen succesvol kunt zijn.

Praktische informatie

Lesdagen: de dinsdagen 11 maart 2025 (dag 1), 8 april (dag 2), 13 mei (dag 3) en 10 juni (dag 4).

Kosten: gratis voor (aankomend) schoolleiders in het Voortgezet Onderwijs. Voor het LeiderschapsLab programma ontvangt CNV een structurele financiering van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Locatie: Kantoor CNV, Tiberdreef 4 te Utrecht.

Tijdsinvestering: 4 lesdagen + huiswerk (5-6 dagen in totaal).

Doelgroep: (Aankomend) schoolleiders VO met 0-5 jaar ervaring en voor (aankomend) schoolleiders die hierna langere opleiding gaan starten. Deze leergang is toegankelijk voor leden en niet-leden van CNV.

Maak kennis met Paola Pistone

Maak kennis met Paola Pistone

Paola Pistone is een ervaren CNV-trainer en loopbaancoach met een creatieve en energieke inslag. Haar interesse en expertise ligt bij het ondersteunen van professionals in hun persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. Speciaal voor schoolleiders in het VO biedt zij praktische en inspirerende trainingen aan. Paola helpt je om je talenten optimaal in te zetten, energie en voldoening uit je werk te halen en effectief te blijven in je rol. Met interactieve werkvormen en een persoonlijke benadering versterkt zij je leiderschapsvaardigheden en geeft je de tools om zelf de regie te nemen over je professionele ontwikkeling. Samen met haar ga je jouw leiderschap versterken en verdiepen.

Vragen?

Stuur je vragen naar leiderschapslab@cnv.nl.

Meld je nu aan!

Schrijf je in voor deze gratis verkorte leergang Facetten van waardegedreven leiderschap om te groeien als mensen en leidinggevende en waarmee je een positieve impact op je team en je school maakt. Als we je aanmelding hebben ontvangen nemen we telefonisch contact met je op voor een kort intakegesprek.

Mis deze kans niet en zet de volgende stap in jouw leiderschap!

Error
None
Error
None
Error
None
Error
None
Error
None
Blijf op de hoogte! (optioneel)

Kijk hier welke (gratis) webinars, workshops en trainingen we nog meer te bieden hebben voor (aankomend) schoolleiders.