Voor de verificatieactiviteiten kies ik ervoor om ook dit 10-14 initiatief mee te nemen. Uiteraard doe ik dat om vast te stellen of een schoolbestuur zicht heeft op het onderwijs en hoe het stuurt, maar aangezien ik voor de inspectie van het onderwijs vorig jaar meewerkte aan een onderzoek naar 10-14 onderwijs in Nederland, vond ik deze voor mij nieuwe voorziening interessant.
In Nederland zien we steeds meer initiatieven rondom 10-14 onderwijs, in allerlei vormen. Hoeveel het er precies zijn is niet duidelijk, want voor de wet bestaat zo’n 10-14 school niet. De leerlingen van groep 7 en 8 vallen onder de Wet op het primair onderwijs (WPO), terwijl de andere leerlingen onder de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) vallen. Eén wet funderend onderwijs bestaat niet, noch een wettelijk geregelde samenwerking tussen het primair en voortgezet onderwijs. Interessant is dan wel dat het vorige kabinet in het regeringsplan had beschreven, dat 10-14 onderwijs mogelijk gemaakt moest worden binnen de kaders van de wet. Het onderzoek dat wij als inspectie hebben uitgevoerd bij twaalf 10-14 initiatieven bracht naar boven dat deze initiatieven wel in een behoefte voorzien, maar dat er ook knelpunten zijn. Zo hebben wij ons rapport destijds afgesloten met aanbevelingen voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (eventuele wettelijke aanpassingen), voor de 10-14 initiatieven (vooral rondom kwaliteitszorg) en voor ons als onderwijsinspectie zelf (hoe kijken wij naar zo’n initiatief?).