CNV Academie biedt leerlijn medezeggenschap

CNV Academie biedt verschillende diensten aan voor (G)MR. Zo ook de leerlijn medezeggenschap. Een complete leerlijn voor MR én GMR. Om een beter beeld te geven van deze leerlijn spraken we Saskia van Berkel, directeur van de basisschool de Oase in Utrecht en Nienke Horst, voorzitter van de MR.

De Oase is een grote basisschool met 650 leerlingen en zeventig medewerkers. Saskia van Berkel begon hier twee jaar geleden als interim-directeur van de basisschool. Nadat ze in vaste dienst bleef op haar functie, liep ze steeds vaker tegen een communicatieprobleem aan tussen de directie en de MR. Van Berkel trok aan de bel bij haar bestuurder, die CNV aanbeval. “Iedere school creëert een eigen cultuur en elke schoolleider doet dingen anders. Dit was voor het eerst in mijn schoolleiderschap dat ik vastliep in de communicatie met de medezeggenschapsraad. Ik kreeg niet het gevoel dat we samenwerkten.”

Communicatieprobleem

Achteraf kunnen ze benoemen waar de problemen lagen; verschillende manieren van communicatie, aannames en het anders gewend zijn. De gesprekken liepen vast en een interventie van buitenaf was nodig. “We waren op zoek naar een onafhankelijk iemand die ons vertelt waar de MR wel en niet over gaat. We moesten een vorm vinden, waarin we duidelijk kregen wat we van elkaar mogen verwachten en op welk tijdspad we werken. We hadden een structuur nodig”, aldus Van Berkel.

Nienke Horst kwam door een vertrekkende voorzitter in haar positie. “Toen was het nog zo dat je vooral de vergaderingen alleen moest voorzitten. Ik dacht: ‘Dat kan ik wel, dat doe ik voor mijn werk ook’. Later kwam ik erachter, dat er wel meer bij kwam kijken. Bijvoorbeeld de voorbereidingen en de afwikkeling van vergaderingen. Ook logisch, maar daardoor werd de rol groter. In het traject met Matthijs Stemmer, trainer en adviseur Medezeggenschap van CNV Academie, hebben we daarom ook gekeken hoe we de taken kunnen verdelen, want je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Denk bijvoorbeeld aan wat praktische zaken.”

"Enerzijds liep de samenwerking met de MR en directie moeilijk en daarnaast was er behoefte aan professionalisering”, vertelt Horst. “Vanuit de MR waren er vragen over wat we doen en hoe je dat ook goed doet. Matthijs had daarvoor een traject die deze zaken aanstipte. In de eerste bijeenkomst hadden we het echt over samenwerking en vertrouwen. Al gauw zijn we de professionalisering ingegaan en daarbij hebben we naar mijn idee zeker handvatten gekregen waarmee we verder kunnen.”

Met elkaar aan tafel

Het eerste gesprek was het moment om alles op tafel te gooien en oud zeer naar boven te halen. Daarna gingen ze kijken hoe ze verder wilde. Van Berkel: “Matthijs heeft ons een aantal handvatten gegeven,” vertelt Van Berkel, “zoals het invoeren van aanbiedingsbrieven en duidelijk overzicht creëren over de rol van de MR. Hij heeft ons een structuur gegeven, waarmee we aan de slag konden gaan. Sinds dat we dat doen loopt het vele malen beter.”

“We hebben hele goede stappen gezet in professionalisering en vertrouwen”, vult Horst aan. “Er zijn altijd dingen die beter kunnen, maar we hebben ook een beter beeld nu waar we de informatie kunnen halen mocht dat nodig zijn.”

Er was echt een onafhankelijk persoon nodig

Saskia van Berkel, directeur basisschool De Oase

Tijdens de leerlijn werden er gezamenlijke, maar ook afzonderlijke gesprekken gevoerd. Van Berkel geeft aan dat de interventie en hulp al heel snel effect had. “Naar heel veel van deze kennis en ervaring kijk je terug met een blik als: ‘dat hadden we zelf ook wel kunnen vinden toch?’. Wat ik heel krachtig aan de leerlijn vind, is dat je echt gedwongen wordt door iemand van buitenaf om er nú mee aan de slag te gaan.”

Een positieve terugblik

Beiden kijken positief terug op de samenwerking met CNV. “Er was echt een onafhankelijk persoon nodig”, stelt Van Berkel. “Het zijn toch twee partijen die, in eerste instantie, tegenover elkaar stonden. Terwijl we dat allebei niet wilden. Het heeft heel veel meerwaarde dat een persoon van buitenaf bij die gesprekken is.”

“We hebben door de tools en handvatten die we gekregen hebben meer vertrouwen in wat we doen. We weten ook dat het niet perfect hoeft, dat we het zelf kunnen invullen. We hebben een beter beeld waarvoor we er zijn en tot waar onze rol gaat. Matthijs heeft ons daarnaast geholpen bij het efficiënter voorbereiden en afwikkelen van onze vergaderingen. Dat zijn dingen die je meteen in de praktijk kan brengen”, aldus Horst.

Leerlijn op maat

Wat houdt de leerlijn medezeggenschap in? Met de leerlijn op maat doorloop je samen met een trainer een traject, waarbij kennis, vaardigheden en teambuilding centraal staan. De leerlijn bestaat uit de volgende losse modules: ‘Basistraining: rechten en plichten van de MR’, ‘Medezeggenschap AanZet: alle neuzen dezelfde kant op’, ‘Hoe beoordeel en adviseer je: invloed uitoefenen’, ‘Ambitiegesprek: afstemming met het bevoegd gezag’ en ‘Activatieplan: jouw MR-overzicht door het jaar heen’. De duur van de leerlijn is afhankelijk van de behoefte en het kennisniveau van de (G)MR en wordt bepaald in overleg.

Meer weten?

Wil je meer weten over onze trainingen, advies en begeleiding? Kijk bij de Academie of neem contact op met trainingscoördinator Jacqueline van Grevengoed via aanvraagacademie@cnv.nl of bel 030 - 751 17 47.