CNV Connectief onderhandelt namens haar leden in het onderwijs over de arbeidsvoorwaarden en sluit na instemming van de leden de cao af. In de huidige cao’s van zowel het primair als het voortgezet onderwijs zijn afspraken gemaakt over startende leraren.
Primair onderwijs
Wat is de definitie van een startende leraar in het primair onderwijs? De cao po geeft in artikel 9.5, lid 2 de volgende definitie: ‘Een startende leraar is een leraar, die is ingeschaald in schaal LB-1/LC-1/LD-1 tot en met LB-3/LC-3/LD-3’. In de praktijk komt dit neer op de leraar die zijn bevoegdheid heeft gehaald, maar minder dan drie jaar werkervaring heeft als leraar.
De werkgever dient met instemming van de PGMR beleid vast te stellen over de begeleiding van startende leraren. In dit beleid moeten afspraken opgenomen zijn over de te bereiken doelen en in te zetten instrumenten om startende leraren te begeleiden. Dit beleid is dus op stichtingsniveau vastgelegd en zal dus voor iedere school binnen de stichting hetzelfde zijn. Hoewel het beleid op stichtingsniveau voor iedere school gelijk is, zal vermoedelijk per school ook ruimte zijn om zelf invulling te geven aan de begeleiding van de startende leraar.
Naast het beleid van de stichting heeft de cao primair onderwijs voor startende leraren ook een aantal afspraken, dat we hierna verder toelichten. Zo hebben startende leraren recht op begeleiding door een coach en is er een bijzonder budget voor de startende leraar.
Begeleiding van een coach
Elke startende leraar heeft recht op de begeleiding van een coach om zich te kunnen ontwikkelen tot basisbekwame leerkracht. Deze coach mag niet de directe leidinggevende van de startende leerkracht zijn. De cao po geeft ook aan dat het de aanbeveling verdient dat de startende leraar met name wordt ingezet voor lesgeven, voor- en nawerk en professionalisering. De afspraken die worden gemaakt over de inzet, begeleiding en de professionalisering worden vastgelegd in een persoonlijk ontwikkelingsplan. Dit plan dient als onderdeel te worden besproken tijdens de gesprekken, die met de direct leidinggevende worden gevoerd in het kader van de gesprekkencyclus.
Indien de startende leraar na drie jaar de doelen zoals die zijn vastgelegd niet heeft bereikt, dan kan dat consequenties hebben. Mocht dit laatste onverhoopt aan de orde zijn, dan is het wel belangrijk dat de direct leidinggevende daarvoor een volledig en goed gedocumenteerd personeelsdossier heeft opgebouwd. Het is daarom raadzaam om in ieder geval van alle gesprekken die hebben plaatsgevonden een verslag te maken.
Bijzonder budget
Werken in het onderwijs is uiteraard super leuk en uitdagend, maar kan ook veel vragen van een (startende) leraar. Om de werkdruk te verlichten, is er in de cao po opgenomen dat alle werknemers aanspraak hebben op een zogenoemd duurzaam inzetbaarheidsbudget: het basisbudget. Dit is een budget van veertig uur op jaarbasis (voor parttimers naar rato) en kan worden ingezet om de werkdruk te verlichten voor bijvoorbeeld collegiale toetsing, studieverlof of coaching.