Waarom heb jij voor dit vak gekozen?
“Tijdens mijn eerste stage-ervaring op een school voor voortgezet speciaal onderwijs, leerde ik dat werken in het onderwijs – en in het bijzonder met deze doelgroep – past bij mijn talenten en persoonlijkheid. Van betekenis zijn voor leerlingen die het moeilijk hebben en oplossingen bedenken buiten de gebaande paden zijn tot op heden mijn drijfveren. Na afronding van de pabo werkte ik als vakdocent op een Lom-mavo, waarna ik doorstroomde als leerkracht in het speciaal onderwijs. Daar haalde ik mijn specialisatie Speciaal Onderwijs in combinatie met Ambulant Begeleider.
Na vijf jaar stroomde ik door naar een vso-school, waar ik reguliere groepen draaide en een volledig praktijkvak inrichtte: detailhandel voor leerlingen op een vso-school. Het vak was zo ingericht dat de leerlingen in het derde jaar de lessen op school in het praktijklokaal volgden en in het vierde jaar les kregen in een buurtsupermarkt. Zo ontstond een stevige verbinding tussen school en praktijk.
Steeds vaker werd ik gevraagd om de directie te ondersteunen en daardoor ontdekte ik dat dit een mooie vervolgstap zou zijn in mijn persoonlijke ontwikkeling. De opleiding tot schoolleider was dan ook een logisch gevolg. Zo kwam ik na een aantal jaren en met de juiste ambitie in de rol van adjunct-directeur terecht als teamleider binnen het praktijkonderwijs met een duidelijke en korte opdracht. Na deze succesvol afgerond te hebben, werk ik inmiddels met veel plezier op het Briant College. Het afgelopen jaar werkte ik al 25 jaar in het onderwijs en daar ben ik best trots op!”
Hoe zorg je ervoor dat je elk jaar beter wordt in je werk?
“Allereerst leer ik in de praktijk van alledag. Ons huidige team is heel divers: collega’s komen van uiteenlopende opleidingen en ook zij-instromers nemen hun eigen kwaliteiten en kennis mee. Daarnaast leren de leerlingen me veel, bijvoorbeeld over hun eigen cultuur en thuissituatie. De school werkt samen met organisaties die elk hun expertise hebben en ik deel graag in hun kennis. Uiteraard houd ik de vakliteratuur bij en volg ik intern de studiedagen en extern nascholing met name op het gebied van leiderschap. Het Briant College is twee jaar geleden een samenwerkingsverband aangegaan met een Zweedse school, die goede resultaten behaalt met de methode ALIS: Active Leadership In School. Deze methode stelt eigenaarschap van de leerling in het leerproces centraal.”
Waar werk jij met je team naartoe en hoe doe je dat?
“Binnen de school rollen we op dit moment de methode ALIS uit. Dat betekent concreet dat acht collega’s de masteropleiding hebben gevolgd en zij hun kennis overdragen aan de mensen op de werkvloer. Dat gebeurt met name tijdens studiedagen, waarop we proberen zo de neuzen dezelfde kant uit te krijgen. Binnen het managementteam werken we samen toe naar meer eigenaarschap: mensen laten doen waar ze goed in zijn en zoeken naar oplossingen in plaats van te blijven praten over zaken waar we tegenaan lopen. Je mag enige professionaliteit verwachten van je collega’s en ze serieus nemen in de taak die voor ze ligt. Onze prachtige visie (en missie) is dan ook: “De leerling wordt uitgedaagd om stap voor stap de verantwoordelijkheid (het eigenaarschap) te nemen voor zijn talentenontwikkeling en het leren van vaardigheden voor zijn leven, zodat hij goed voorbereid is op een volwaardige plek in de maatschappij. Wij coachen iedere leerling in zijn eigen traject bij het behalen van zijn persoonlijke doelen.”