Waarom heb jij voor dit vak gekozen?
Jodi heeft een groot hart voor onderwijs. “Ik was heel erg op zoek naar een plek, waar ik invloed kon hebben op het onderwijs en mijn ideeën en creativiteit kon inzetten.” Het was ook een zoektocht naar persoonlijke ontwikkeling. Jodi werkte in het basisonderwijs als intern begeleider en vroeg zich af wat ze nog meer kon doen dan basisschooldirecteur worden. Ze deed een assessment, waaruit een profiel kwam en een lijstje beroepen, waaronder teamleider. Maar eigenlijk zei haar dat nog weinig en het middelbaar beroepsonderwijs stond nog ver van haar af.
Op een dag plopte de vacature van teamleider op Landstede op en dat paste precies bij haar profiel. Een paar weken en drie gesprekken later was ze teamleider mbo. “Het is een enorme ontdekking om te leren dat je als intern begeleider opnieuw kan beginnen in een nieuwe functie in een totaal onbekende organisatie.” Juist deze frisse blik van buiten leidde tot nieuwe inzichten bij haarzelf en bij haar collega’s, door de vragen die ze stelde.
Hoe zorg je ervoor dat je elk jaar beter wordt in je werk?
Om scherp te blijven en te reflecteren op haar eigen handelen, haalt Jodi feedback op bij ondersteuners, collega-teamleiders, eigen collega’s en de studenten. Natuurlijk volgt ze ook scholingen. De laatste is helaas uitgesteld, die gaat over ‘Nieuw Leiderschap: wie kies je om te zijn’ door Roek Lips. Ook een stilteretraite houdt Jodi scherp: even de tijd en ruimte om afstand te nemen van haar werk en haar rollen als moeder, vrouw van en collega. Op haar wensenlijst staat onder andere nog systemisch coachen.
Waar werk jij met je team naartoe en hoe doe je dat?
“Het Landschap Onderwijs en Opvoeding is vorig jaar gestart met MBO Scrum. Dit is een vernieuwende onderwijsvorm, waarbij de regie voor het leren bij de student ligt en waarbij de docenten een coachende rol hebben en dagelijks feedback geven. Studenten scrummen in groepjes van vijf bij de uitvoering van opdrachten. Ze krijgen geen les, maar plannen zelf hun opdrachten en kunnen workshops volgen die afgestemd zijn op hun leervragen. De eerste en tweedejaars studenten werken nu met Scrum.”
“MBO Scrum is ontstaan vanuit een behoefte dat het anders moet en vanuit een probleem dat de studenten niet gemotiveerd waren. Na een jaar van visieontwikkeling is uiteindelijk gekozen voor MBO Scrum als methodiek om het eigenaarschap weer terug te leggen bij de student en nog meer aandacht te hebben voor de beroepshouding, die straks van belang is in het werkzame leven. Een van de studenten bevestigde dat. Ze zei: “Oh mevrouw, ik kan nu niet alleen plannen voor mijn school, maar ook voor mijn leven”.”
Uiteindelijk is Jodi vooral trots op haar team, omdat ze deze hele ontwikkeling samen hebben vormgegeven, aangehaakt zijn gebleven en vertrouwen hebben in elkaar. “Ik ben vooral een hele trotse teamleider.”
Wanneer toon(de) jij lef in je beroep?
“Het overstappen naar MBO Scrum was heel spannend. Alles wat we op de plank hadden liggen, moest worden herschreven of kon in de prullenbak. Van de informatieavond en de website tot de concrete lesmaterialen.” Lef is dan besluiten zonder dat je precies weet hoe het uitpakt, mensen het vertrouwen geven én de eindverantwoordelijkheid dragen. Jodi heeft met haar team een daily stand-up en een daily end-up, waarin ze elkaar dagelijks informeren en anticiperen op de actualiteit. Ze durft dingen ook los te laten en ziet mensen daardoor groeien in hun rollen. “En uiteindelijk draait het dan ook niet om jezelf als leidinggevende, maar pak je gewoon je rol.”