Vervolgens moest ik de ‘doelstelling’ van de les formuleren. En dan vulde ik vaak in, zoals me werd aangeraden, ‘de volgende les’, terwijl ik dacht wat wil ik ze nu eigenlijk leren. En in die tijd moest ik dan ook nog mijn lessen voorbereiden voor een klassikale les. In de loop der jaren is er gelukkig wel wat veranderd.
Mijn schoolleidersopleiding rondde ik af met een scriptie met de titel Met, van en door elkaar leren. Dat ‘met en van elkaar leren’ hoor ik de laatste tijd veel om me heen. Zowel op de scholen waar ik kom, als in onze eigen organisatie. Maar het ‘door elkaar leren’ heb ik eigenlijk al die jaren niet meer terug gehoord. Nu ik me de afgelopen tijd bezighoud met de scholing voor nieuw personeel bij onze inspectie, school het weer door mijn hoofd. Helder is dat de ‘beginsituatie’ voor alle nieuwe medewerkers verschillend is. En de ‘doelstelling’ is dat ze binnen onze organisatie kunnen werken. Tevens is het belangrijk dat wij als organisatie ook leren van de ervaringen die deze mensen onze organisatie brengen. Dat we onze scholing afstemmen op onze nieuwe medewerkers is evident, ze komen namelijk verschillende functies vervullen.