Verbeterpunten die kenbaar gemaakt worden aan een werknemer, leiden niet zelden tot de nodige stress bij de werknemer. Zij denken mogelijk hun baan op korte termijn te verliezen, met een knauw voor het zelfvertrouwen en financiële zorgen en onzekerheid voor de toekomst als gevolg. Let wel, achter elke werknemer staat veelal een partner en soms ook een gezin met kinderen, die financieel afhankelijk zijn van de inkomsten van de werknemer. Kortom; oog voor het borgen van de vitaliteit van de werknemer is zeer belangrijk als het gaat over het functioneren van de werknemer. Niemand heeft er baat bij als de werknemer uitvalt.
Communicatie is dan ook zeer zeker het sleutelwoord in combinatie met personeelsbeleid, waarin processen duidelijk zijn omschreven en die ook worden nageleefd. Het opbouwen van een functioneringsdossier vergt zorgvuldigheid en tijd. Een aantal klassenbezoeken plannen in een paar maanden is niet de manier en ook niet voldoende.
Ontslagbescherming
De werkgever moet heel wat hordes nemen, wil het kunnen leiden tot een dossier dat compleet is en als functioneringsdossier kan dienen, waarop eventueel een beëindiging kan volgen. Werknemers, zeker die met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, hebben ontslagbescherming. Wat betekent dat als het gaat om ‘disfunctioneren’? In het Burgerlijk Wetboek staan in hoofdstuk 7, artikel 669, mogelijke aanleidingen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Ook ‘disfunctioneren’. Hiervan is sprake als de werknemer ongeschikt is tot het verrichten van de arbeid, mits hij hiervan tijdig in kennis is gesteld en hij in voldoende mate in de gelegenheid is gesteld om zijn functioneren te verbeteren.
Hieraan wordt toegevoegd dat de ongeschiktheid niet het gevolg mag zijn van onvoldoende scholing of de arbeidsomstandigheden. Ook moet onderzocht worden of plaatsing in een andere functie mogelijk is. Een opzegverbod zal een verzoek tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst ook verhinderen. Dit geldt in ieder geval voor de omstandigheid dat het niet goed functioneren zijn oorzaak zou vinden in ziekte of gebrek. De werkgever moet het disfunctioneren in ieder geval tijdig en voldoende aannemelijk maken. Maar daarmee ben je er nog niet.
Gelegenheid
Het gaat niet alleen om de constatering omtrent het niet naar behoren functioneren. De werknemer dient ook voldoende gelegenheid te krijgen om het functioneren te verbeteren. Het is daarbij aan de werkgever om concreet aan te geven waar de verbeterpunten zitten. Een verbetertraject moet gebaseerd zijn op gesprekken, die een werkgever periodiek met de werknemer voert over het (toekomstig) functioneren van de werknemer. De werkgever dient deze gesprekkencyclus te baseren op een regeling, die in overleg met de PGMR tot stand is gekomen. In deze regeling moet vastgelegd zijn wat het doel, het onderwerp, de frequentie en de procedure van de gesprekken is. Een functioneringsgesprek dient vooraf duidelijk kenbaar te zijn voor de werknemer. Over deze status mag geen enkele twijfel bestaan.